De opkomst van de betaalde nieuwsbrief

e-mail steeds populairder voor journalisten

De betaalde nieuwsbrief staat enorm in de belangstelling. Verschillende platforms investeren in deze technologie. Niet alleen mediamerken kiezen steeds vaker voor dit verdienmodel, ook individuele schrijver gebruiken betaalde nieuwsbrieven om lezers te binden en geld te verdienen met content. En vooral voor de groep onafhankelijke schrijvers en journalisten komen er steeds meer nieuwe kansen.

Mike Isaac, columnist bij The New York Times, voorspelt dat onze inbox ‘uiteindelijk een aantrekkelijker nieuwsmedium wordt dan nieuwssites’. En uit de hernieuwde belangstelling voor dit ‘oude’ medium, kan hij nog weleens gelijk krijgen.

Twitter neemt Revue over

Twitter heeft eind januari het Nederlandse nieuwsbrief platform Revue opgekocht. Kayvon Beykpour, productleider bij Twitter zei hierover: “Met de enorme gemeenschap van schrijvers en lezers op Twitter, zijn we uniek gepositioneerd om organisaties en schrijvers te helpen hun lezerspubliek sneller en op een veel grotere schaal te laten groeien dan waar dan ook. Veel gevestigde schrijvers en uitgevers hebben hun merk op Twitter opgebouwd en een publiek verzameld dat hongerig is naar het volgende artikel of perspectief dat ze tweeten.”

Ook Facebook duikt op nieuwsbrieven

Volgens The New York Times is ook Facebook van plan om schrijvers te helpen met het opbouwen van e-maillijsten om betaalde nieuwsbrieven mogelijk te maken. Zij kunnen het sociale platform gebruiken om hun lijsten uit te bouwen en hun abonnementen te managen. Eerder lanceerde Facebook al betaalde events via het platform.

Forbes komt met e-mailplatform

Ook het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes kondigde in januari de lancering aan van een nieuw nieuwsbriefplatform, genaamd ‘Journalist Entrepeneurs’. Forbes richt de pijlen niet op de eigen content van het mediamerk, maar op de samenwerking met onafhankelijke journalisten en schrijvers. Hiermee hoopt Forbes om digitale abonnementen te kunnen stimuleren, nieuwe lezers naar zijn site te halen en zo een inkomstenstroom toe te voegen aan de uitgeefactiviteit. Forbes zal zo’n 20 tot 30 nieuwe schrijvers met veel volgers inhuren om het platform op gang te helpen. Daarna zal het platform worden opengesteld voor geïnteresseerde schrijvers.

Niet langer bij de krant

Journalisten krijgen door de komst van deze nieuwe platformen de kans om met hun nieuwsbrieven direct geld kunnen verdienen van hun publiek. Een aantal prominente journalisten die voorheen voor de reguliere nieuwsmedia schreven, geven nu zelf hun artikelen uit via nieuwsbrieven. Een van die journalisten is David Leonhardt, die een dagelijkse nieuwsbrief voor The New York Times schreef, hij brengt deze nu uit via e-mail. En in Nederland gebeurt het ook, NRC-journalist Wouter van Noort heeft een e-mail nieuwsbrief vol met technologienieuws. En misschien wel de bekendste journalist die het doet is Casey Newton, hij was voorheen werkzaam bij the Verge, een Amerikaanse technologie nieuwssite. Newton verzendt zijn eigen nieuwsbrief via Substack.

De groei van Substack

Substack is een platform om nieuwsbrieven te faciliteren, het is ontworpen voor kleine uitgevers en onafhankelijke journalisten. Schrijvers krijgen een content managementsysteem, waarmee e-mail nieuwsbrieven gepubliceerd kunnen worden, geïntegreerde betalingen plaats kunnen vinden en een website die gratis content en content voor abonnees kan hosten. Substack heeft meer dan 250 duizend betaalde abonnees en de 10 bestbetaalde schrijvers verdienen gezamenlijk een jaarlijks inkomen van 7 miljoen dollar.
Substack is een platform waarop journalisten kunnen zeggen wat ze willen, ze worden niet gecontroleerd door redacteuren. De onafhankelijke journalisten kunnen zich met hun eigen inhoud en hun eigen abonnementslijsten aansluiten bij het platform. Als ze bij Substack vertrekken kunnen ze hun eigen content en abonnees meenemen.

Aandeel van het abonnement

Journalisten krijgen door de komst van deze nieuwe platformen de kans om met hun nieuwsbrieven direct geld kunnen verdienen aan hun publiek. Maar ook de e-mail platforms verdienen mee. Consumenten die abonnementen afsluiten via het platform betalen de journalist voor hun content. Een platform, zoals Substack verdient vervolgens 10% van elk betaald abonnement. Bij Forbes ligt het aandeel hoger, tot wel 50% van alle inkomsten. De opbrengsten voor de platformen zijn dus afhankelijk van het bedrag dat de journalist vaststelt. Dit kan 5 dollar per maand zijn maar het kan ook oplopen tot zo’n honderden dollars per jaar.

Uitdagingen

Naast deze kansen voor platformen en journalisten brengt deze ontwikkeling ook uitdagingen met zich mee. Niet alle journalisten zullen een bereik hebben dat vergelijkbaar is met de topverdieners bij Substack, zoals Casey Newton. Het kan lang duren voordat schrijvers voldoende betalende lezers aantrekken om een nieuwsbrief financieel aantrekkelijk te maken. Volgens Dan Oshinsky, oprichter van nieuwsbriefadviesbureau Inbox Collective zijn er twee soorten journalisten die het op dit moment succesvol zijn: “Ofwel mensen met een bestaand type publiek dat via Facebook of Twitter naar de nieuwsbrief wordt geleid, of het zijn mensen die binnenkomen met échte nicheproducten.”

The riches is in the niches

Er is een bekend gezegde in het vak: Go Big or Go Niche. En juist daar waar traditionele mediamerken zich vooral richten op een zo groot mogelijk bereik, zie je dat er kansen liggen voor journalisten met specifieke expertises. In het huidige medialandschap zie je dat er een steeds grotere segmentatie komt. “Het tijdperk waarin elke nieuwssite min of meer dezelfde reeks onderwerpen en verhalen behandelt, is voorbij”, schrijft journaliste Pia Frey, in een artikel over de groeiende markt van e-mail nieuwsbrieven. Frey raad uitgevers dan ook aan om te investeren in deze journalisten met specifieke expertises, hier zal je volgens Frey ook in de toekomst baat bij hebben.
Ook daar waar de meeste nieuwsplatformen worden beïnvloed door algoritmes van bijvoorbeeld Google en Facebook voor de distributie van content, zie je dat nieuwsbrieven in hernieuwde belangstelling staan. Het is een goede manier om een directe relatie op te bouwen met publiek, zonder dat daar een derde partij tussen zit. De Amerikaanse journalist Judd Legum, die zich aan heeft gesloten bij Substack zei hierover: “Het draait niet meer om het spelen met het Google-algoritme of het Facebook-algoritme, het draait om het schrijven van intrigerende content die harten en geesten voor zich wint.”

Met de komst van talloze nieuwe makers, komen ook de nichemarkten op. De opkomst van deze e-mailnieuwsbrief platformen biedt journalisten de mogelijkheid om hun eigen niche te introduceren. En met dit rijke aanbod aan niche content, zou onze inbox uiteindelijk misschien écht een aantrekkelijker nieuwsmedium wordt dan nieuwssites.

tekst: Tessa Houben, beeld van Courtney Clayton via Unsplash.

0 replies on “De opkomst van de betaalde nieuwsbrief”