Oplage tijdschriften dalen, maar niet overal

Oplage tijdschriften | LINDA> blijft het goed doen in 2013Gister werden de laatste cijfers over de oplages van tijdschriften gepubliceerd door het oplage-instituut HOI. Het gaat om cijfers over het derde kwartaal van 2013. De verwachting was dat alle oplages van tijdschriften een daling zouden laten zien. Maar wat blijkt? Niet alle tijdschriftoplages staan onder druk.

Over het algemeen zijn de cijfers niet rooskleurig. De meeste tijdschriften krimpen, het is een trend die zich over de gehele markt manifesteert. Er is al veel gezegd over het rampjaar 2013 voor printmedia. Dalende oplages lijken structureel. Oorzaken liggen vooral in de markt zelf, die overvol is. Ook de komst van nieuwe (en sociale) media brengt een extra druk op bestaande titels. Daarom is het opvallend dat sommige titels tegen de trend in een stijging laten zien. En dat is natuurlijk een compliment waard.

 

Oplage opinie en mannenbladen

In het mannenschap is het slecht vertoeven dezer dagen. Vooral Elsevier, Maarten en Playboy zien de oplages kelderen. Een lichtpuntje vormen De Groene Amsterdammer en Esquire met een lichte stijging van de oplages ten opzichte van dezelfde periode in 2012 en 2011.

Oplage Special interest

oplage tijdschriften_FlowAlle woon- en buitenbladen krimpen flink als je de cijfers over het derde kwartaal van 2013 vergelijkt met de cijfers over de jaren ervoor. In de special interesthoek is de krimp van de populair wetenschappelijke bladen het geringst (Quest, Psychologie Magazine). Happinez daalt licht en Flow kent zelfs een groei van 62.199 naar 70.991 exemplaren in de betaalde oplage. Ook muziekblad 100% NL magazine stijgt van 110.312 naar 115.319.

Oplage Vrouwenbladen

De meeste stijgers bevinden zich in het segment van de vrouwenbladen. Cosmopolitan, Red, Jan en Vorsten stijgen licht. De grootste stijgers zijn: Vogue (bijna 5.000 meer naar een betaalde oplage van 65.328), en ook LINDA.’s oplage groeit met bijna 10.000 naar een indrukwekkend cijfer van 209.537.