Originele nieuwsberichten hoger in de zoekmachine door veranderd algoritme van Google

Google is zijn algoritmes aan het veranderen en gaat hiermee originele berichtgeving een hogere plaats geven in de zoekresultaten. Dit betekent dat lezers die geïnteresseerd zijn in het laatste nieuws, makkelijker het verhaal kunnen vinden waarmee het allemaal is begonnen. Bovendien kunnen journalisten profiteren van het feit dat hun originele berichtgeving beter wordt gevonden.

Google brengt zogehete rangorde updates als veranderingen aan in de algoritmes. Deze updates zorgen voor een betere herkenning van originele berichtgeving. Hiermee komen deze verhalen meer prominent naar boven en staan ze langer bovenaan op de pagina met zoekresultaten. Google omschrijft het alsvolgt:

“While we typically show the latest and most comprehensive version of a story in news results, we’ve made changes to our products globally to highlight articles that we identify as significant original reporting. Such articles may stay in a highly visible position longer. This prominence allows users to view the original reporting while also looking at more recent articles alongside it.

There is no absolute definition of original reporting, nor is there an absolute standard for establishing how original a given article is. It can mean different things to different newsrooms and publishers at different times, so our efforts will constantly evolve as we work to understand the life cycle of a story.”

Originele berichtgeving al snel ondergesneeuwd

De reden achter de verandering van het algoritme is dat de originele berichtgeving over een onderwerp niet altijd lang in de schijnwerpers staat. Denk even aan onderzoeksjournalistiek. Dit soort verhalen vereisen veel tijd en moeite van verslaggevers. Vaak wordt dit soort nieuws snel overgenomen door andere nieuwsmedia. Wanneer het nieuws wordt overgenomen, zeker door grotere nieuwsmedia, kan het originele bericht snel wegzakken in de zoekresultaten. En dat is natuurlijk erg jammer voor de onderzoeksjournalist of voor (kleinere) nieuwsplatformen, die als eerste met het nieuws kwamen.

Haastige spoed is zelden…

Google wil zijn gebruikers helpen om makkelijker toegang te krijgen tot originele berichtgeving. Authenticiteit gaat dus beter scoren in zoekmachines. En dat is in dit medialandschap, waar veel redacties elkaars werk copy-pasten, helemaal geen gek idee. Toch is er kritiek. In een commentaar schrijft de redactie van The Verge dat het niet blij is met de verandering van Google’s algoritme. “It could become lucrative to get up breaking news even faster, before it’s been properly vetted and confirmed. If originality matters more than accuracy, we have a problem.”

De zorg wordt geuit dat in de race naar originaliteit, snelheid er meer toe gaat doen op redacties dan accuratesse bij de productie van nieuwsartikelen. Door de race om de eerste te zijn, zou de kwaliteit erop verliezen.

Niet snel maar diepgaand

Google heeft meer dan 10.000 beoordelaars over de hele wereld die het algoritme nu gaan aanleren om originele berichtgeving te herkennen. Google heeft bepaalde richtlijnen opgesteld waarmee de beoordelaars het algoritme kunnen trainen. Een van die richtlijnen is dat beoordelaars een verhaal pas als origineel moeten beoordelen, wanneer het informatie biedt die anders niemand had geweten. Ook vragen zij hun beoordelaars goed te letten op de mate van originaliteit, diepgaandheid en het onderzoekend karakter van de berichtgeving. Verhalen die deze kenmerken bevatten, zijn namelijk zelden snel. Op deze manier probeert Google te voorkomen dat niet snelheid, maar juist originaliteit de overhand krijgt.

Lees ook het volgende artikel over Google: Zo meet je de kwaliteit van content