Park wordt journalistieke glossy

‘Vandaag is Park, de journalistieke glossy, naar de drukker gegaan. Ik viel er opnieuw stil van’, zo twitterde Leon Verdonschot op 26 november. Hij deelt het hoofdredacteur samen met Marie Nanette Schaepman, die eerder de glossy Jan lanceerde.

De plannen van Schaepman en Verdonschot rondom hun nieuwe concept werden in september al aangekondigd. Park ligt 14 december in de winkel, maar wie even door googled kan alvast het een en ander online vinden over de eerste journalistieke glossy van Nederland, die z’n pijlem richt op zowel mannen als vrouwen. Zo staat er op de site van een mediaplanner alvast een kritische vooruitblik: ‘Ondanks de ambities, de enthousiaste presentatie en de mooie plannen blijft het de vraag of een magazine als Park niet te niche is en alleen een klein publiek aan zal spreken? Het wordt dan ook pompen of verzuipen’, aldus de nieuwsbrief van Vizeum.

Ik denk dat er zeker ruimte is voor een mooi gemaakt blad dat eens goed de diepte induikt. ‘Echte journalistiek’ lijkt in het medialandschap voorbehouden aan kwaliteitskranten en opiniebladen met steeds kleiner wordende lezersgroepen. Maar dat is natuurlijk helemaal niet waar. Veel bladen brengen naast verstrooiing wel degelijk inhoud, ook de glossies. Zeker over onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep.