Podcast: Carolien Vader over Content Playbook

Er is de afgelopen jaren enorm heel veel content bijgekomen. Dat is vooral slecht nieuws voor de consument. Mediagebruikers hebben inmiddels algoritmes nodig om zich een baan te werken door het enorme aanbod. De grootste bedreiging voor media tegenwoordig is dat veel mediamerken in rap tempo hun relevantie aan het kwijtraken zijn in de overvloed aan concurrentie. En in dit nieuwe medialandschap zien uitgevers hun oplages dalen en zoeken ze naar nieuwe manieren om in contact te blijven met hun doelgroepen.

“Veel uitgevers in Nederland hebben te laat gereageerd op deze transitie. Vooral omdat ze online de verdienmodellen maar moeilijk weten te vinden”, zegt Carolien Vader van Bladendokter.nl. Een goede online aanwezigheid voor mediamerken is niet alleen belangrijk om content te vermarkten en bereik te genereren, maar ook om te werken aan de band met de doelgroep en het vergroten van de naamsbekendheid. Dit medialandschap vraagt van mediamerken om een herpositionering van hun producten en een bredere inzet van andere kanalen.

Carolien Vader: “Ik kom in mijn adviespraktijk geregeld over de vloer bij bedrijven, die content marketingactiviteiten ontplooien en uitgevers van bestaande mediamerken. En dan blijkt het heel treurig gesteld met de staat van de huidige plannen. Of ze hebben een verouderde bladformule of varen op een onbestemd buikgevoel en moeten over elke blogpost vergaderen. Dit medialandschap behoeft een stevige aanpak. Op strategisch niveau, op conceptueel niveau en op uitvoerend niveau.”

En dat is een van de redenen waarom Carolien Vader Content Playbook schreef, een praktische handleiding voor uitgevers over de crossmediale praktijk. Bedoeld om in dit medialandschap het hoofd boven water te houden. Content Playbook is een praktische handleiding voor uitgevers, waarin ze in 10 stappen komen tot een goed plan voor de crossmediale praktijk. Ze spreekt daarover met Peter Wybenga en Bas Vlugt in de podcast Marketing Report.

Bladendokter masterclass crossmediale strategie blok

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Carolien Vader over Content Playbook”