Podcast: Carolien Vader over Content Playbook

Er is de afgelopen jaren enorm heel veel content bijgekomen. Dat is vooral slecht nieuws voor de consument. Mediagebruikers hebben inmiddels algoritmes nodig om zich een baan te werken door het enorme aanbod. De grootste bedreiging voor media tegenwoordig is dat veel mediamerken in rap tempo hun relevantie aan het kwijtraken zijn in de overvloed aan concurrentie. En in dit nieuwe medialandschap zien uitgevers hun oplages dalen en zoeken ze naar nieuwe manieren om in contact te blijven met hun doelgroepen.

“Veel uitgevers in Nederland hebben te laat gereageerd op deze transitie. Vooral omdat ze online de verdienmodellen maar moeilijk weten te vinden”, zegt Carolien Vader van Bladendokter.nl. Een goede online aanwezigheid voor mediamerken is niet alleen belangrijk om content te vermarkten en bereik te genereren, maar ook om te werken aan de band met de doelgroep en het vergroten van de naamsbekendheid. Dit medialandschap vraagt van mediamerken om een herpositionering van hun producten en een bredere inzet van andere kanalen.

Carolien Vader: “Ik kom in mijn adviespraktijk geregeld over de vloer bij bedrijven, die content marketingactiviteiten ontplooien en uitgevers van bestaande mediamerken. En dan blijkt het heel treurig gesteld met de staat van de huidige plannen. Of ze hebben een verouderde bladformule of varen op een onbestemd buikgevoel en moeten over elke blogpost vergaderen. Dit medialandschap behoeft een stevige aanpak. Op strategisch niveau, op conceptueel niveau en op uitvoerend niveau.”

En dat is een van de redenen waarom Carolien Vader Content Playbook schreef, een praktische handleiding voor uitgevers over de crossmediale praktijk. Bedoeld om in dit medialandschap het hoofd boven water te houden. Content Playbook is een praktische handleiding voor uitgevers, waarin ze in 10 stappen komen tot een goed plan voor de crossmediale praktijk. Ze spreekt daarover met Peter Wybenga en Bas Vlugt in de podcast Marketing Report.

 

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud Luister op Spotify

 

#26: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.