Podcast: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck

Donald Duck verscheen 85 jaar geleden voor het eerst in de media. Het weekblad kwam in 1952 op de Nederlandse Markt. In de jaren 80 van de vorige eeuw kende het blad z’n hoogtepunt. Zo’n 450.000 kinderen hadden een abonnement. Dat is ook de tijd dat de huidige hoofdredacteur Joan Lommen begon op de redactie. In de 38 jaar dat ze bij Donald Duck werkt heeft ze het mediamerk zien veranderen. Van een weekblad, tot merchandise, de pockets, de site en Donald Duck op social media. Ook inhoudelijk is het weekblad met z’n tijd meegegroeid omdat kinderen van vandaag natuurlijk in een ander tijdsbeeld opgroeien dan in de jaren 50 of tachtig en ze in Donald Duck ook herkenning moeten vinden. Dus ook in Duckstad is er de nodige technologische innovatie en ook karakters groeien mee met de tijd. Over de emancipatie van Katrien en de evolutie van Donald spreekt Carolien Vader van Bladendokter.nl met hoofdredacteur Joan Lommen. In deze podcast krijgen luisteraars een goede kijk achter de schermen bij een van de meest populaire weekbladen van Nederland: de Donald Duck.

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud Luister op Spotify

 

#26: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.