Psychologie Magazine lanceert Mind.You, een platform voor welzijn op het werk

Psychologie Magazine lanceert Mind.You een zakelijke dienst voor welzijn op het werk

Psychologie Magazine lanceert Mind.You, een platform over werkgeluk voor de zakelijke markt. Mind.You is een leer- en inspiratieplatform dat de fysieke en mentale vitaliteit van medewerkers wil vergroten.

Het zijn organisaties en werkgevers die een abonnement afsluiten bij Mind.You voor hun medewerkers. Zij loggen in op een online omgeving waar zij een persoonlijk profiel kunnen aanmaken. Door middel van een zelftest wordt geïnventariseerd wat de behoeftes en wensen van de medewerker zijn. Vervolgens ontvangen gebruikers een advies voor een op programma-op-maat. Ieder programma bevat e-learningmodules, inspiratie- en verdiepingscontent en microlearnings. Het aanbod wordt regelmatig aangevuld en is altijd up-to-date. En content, advies en lesmateriaal is altijd gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, een van de kernwaarden waar Psychologie Magazine voor staat.

Zakelijke dienstverlening

Mind.You is een platform waar verschillende, bestaande merken van uitgever WPG samenkomen. Zo neemt Yoga tv de fysieke zaken voor de rekening en maakt de redactie van Psychologie magazine de content. Ook wordt er voor Mind.You gebruik gemaakt van het huidige e-learning platform waar Psychologie Magazine Academy al jaren succesvol mee is. Werkgevers kunnen Mind.You uitbreiden met coaching voor medewerkers via het netwerk van Coachfinder, dat Psychologie Magazine in 2019 lanceerde.

Bestaande WPG merken zijn de basis van Mind.You

Als dan toch de content van bestaande merken van WPG dan zo centraal staat, waarom is er dan toch gekozen voor een nieuw merk? Sterre van Leer, hoofdredacteur van Psychologie Magazine, geeft het antwoord: “Omdat we een nieuwe doelgroep bedienen, met een nieuw aanbod: een online leeromgeving voor persoonlijke groei, aangeboden door je werkgever. Op Mind.You vinden medewerkers online trainingsprogramma’s, microlearnings, video’s en boekentips op veelgevraagde thema’s zoals werkstress, assertiviteit, energie en talentontwikkeling. Daarvoor maken we inderdaad dankbaar gebruik van de content en de experts die we al in huis hebben met de merken van WPG.” Van Leer benadrukt dat vooral de distributie van content en diensten anders is. “Jouw persoonlijke leeraanbod zit achter een persoonlijke inlog.”

Investeren in werkgeluk medewerkers

Van Leer benadrukt dat een B2B-doelgroep heel interessant is voor Psychologie Magazine, een mediamerk dat zich tot vorige week vooral op de consument richtte. “Organisaties bestaan uit mensen, en als het goed gaat met die mensen, staat je bedrijf er sterker voor – zo simpel is het”, stelt Van Leer.
Nu het in zoveel sectoren lastig blijkt om goede mensen te vinden, is investeren in de groei en het werkgeluk van medewerkers helemaal een noodzaak geworden. “Vanuit onze vakkennis en ons netwerk van experts kunnen wij daar zinnige interventies voor ontwikkelen, en we hebben ook nog de coaches die daarbij face-to-face kunnen ondersteunen. Daar komt bij dat Psychologie Magazine onder HR-professionals een veel gelezen magazine is. Voor de beslissers op de werkvloer zijn we dus een bekende afzender”, zegt de hoofdredacteur.

Online leeromgeving

Uitgever WPG richt de pijlen dus nu op een zakelijke doelgroep, die bereid is te betalen om medewerkers toegang te geven tot Mind.You. Van Leer: “De basis is de online leeromgeving, maar het pakket kan worden uitgebreid met coachtrajecten. We kunnen door heel Nederland gekwalificeerde coaches aanbieden uit de coachpool van Coachfinder. En aanvullen met inspiratiesessies, workshops van experts en incentives voor medewerkers.”

Ik heb niks tegen scheurkalenders, maar een scheurkalender gaat je leven niet veranderen.

Dienstverlening als extensie voor je mediamerk

Waar veel bladen bij extensies vooral denken aan events, aan e-commerce en de productie van andere papieren producten, zoals kalenders, agenda’s en specials, lijkt Psychologie Magazine steeds de hoek van de dienstverlening te kiezen. Waarom is dat? Van Leer: “Omdat je vanuit dit merk zoveel meer kunt dan vermaak bieden. Ik heb niks tegen scheurkalenders, maar een scheurkalender gaat je leven niet veranderen. Een inzichtgevende training of een bevredigend coachtraject heeft die potentie wel. En wat echt van waarde is, daarvoor willen mensen ook serieus geld betalen; ook dat maakt de keuze voor diensten interessant.”

Een verschil maken

Sterre van Leer ontwikkelde met haar team een strategie waarin er vooral is gekeken naar de manier waarop Psychologie Magazine het verschil kan maken. “Als er dertigduizend coaches zijn in Nederland en niemand vindt de weg in dat oerwoud, kunnen wij daar dan niet in gidsen? En als wij ijzersterke online modules hebben ontwikkeld die je helpen om met stress of tegenslag om te gaan, kunnen we die dan niet een breder publiek geven dan alleen de fanbase van ons eigen merk?”
Ze voegt toe dat Psychologie magazine overigens ook specials en een agenda maakt. “Maar hebben we dit jaar ook een Focus Planner toegevoegd, die je helpt om je jaardoelen te realiseren. Dat is meteen weer een mooie incentive voor de gebruikersgroep van Mind.You”, aldus de hoofdredacteur.

Investeren in een engagement manager

De vraag is of het toevoegen van een arsenaal aan dienstverlening nog consequenties heeft voor het redactionele team? Van Leer: “Zeker heeft dat consequenties! We hadden binnen ons team al redacteuren en freelancers die zich hebben toegelegd op e-learning, e-health en microlearning, en daar zetten we nu zwaarder op in. E-learning is echt een andere tak van sport dan contentredactie. Zeker op dit domein, waar je niet alleen kennis wilt overdragen maar ook aanzetten tot zelfreflectie en gedragsverandering.”

Nu gaat Mind.You natuurlijk over een heel specifiek segment binnen de psychologie. Namelijk het welzijn op werk. De lancering van Mind.You vraagt dus ook kennis van HR en betrokkenheid bij de thema’s die spelen op de werkvloer. “Daarom hebben wij geïnvesteerd in een engagement manager: iemand die intensief contact houdt met de deelnemende bedrijven. Iemand die ook de aangeboden programma’s kan tweaken en die organisaties helpt om persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit intern tot prioriteit te maken. Dat is meteen onderscheidend voor Mind.You, want daarmee ondersteunen we HR daadwerkelijk, in plaats van alleen toegang tot een platform te bieden”, legt Van Leer uit.

Mind.You uitbreiden

Over de toekomst van Mind.You worden daags na de lancering al de eerste plannen gevormd. Sterre van Leer vertelt dat de volgende, logische stap zou zijn om Mind.You verder uit te bouwen. “Ik zou het heel mooi vinden als we die HR-ondersteuning kunnen verdiepen, en als we programma’s kunnen ontwikkelen voor specifieke doelgroepen. Leerkrachten bijvoorbeeld, of zorgpersoneel. Beroepsgroepen van wie veel wordt gevraagd, en die ook nog eens werken met mensen; daar zie ik een prachtige match met Psychologie Magazine.”