Quest: 26 tijdschriften dit jaar

Quest doet het goed: de oplages blijven ondanks de trend redelijk op peil en het mediamerk is volop in ontwikkelingen met de lancering van specials, apps en binnenkort een junior editie. 7 vragen aan hoofdredacteur Thomas Hendriks.

 

1: Wat is er zo mooi aan media?

“Ik heb voor kranten, tijdschriften, websites, televisie en radio gewerkt en er is niets mooiers dan radio. Het live gevoel, interactief, afgestemd op het tempo van de dag. Ik ben jaloers op goede radiomakers, of ze nou plaatjes draaien of gesprekken voeren. Als je mij de indruk geeft dat je snapt wat ik als luisteraar op dat moment wil horen, dan ben je mijn held.
Dat is natuurlijk ook hoe goede bladenmakers werken en zo heb ik het ook altijd geprobeerd: dat gevoel van ‘ik weet wat jij wilt weten’ vertalen naar print. Ik ben sinds november 2010 hoofdredacteur van Quest. Mijn baan nu staat verder van het maken af dan voorheen. Daar hebben we een geweldige redactie voor. Gelukkig heeft Quest veel te bieden. We doen al zoveel meer dan tijdschriften maken en er staat veel op het spel. Ik ben de afgelopen vijf jaar niet veranderd, maar mijn werk wel. Veel meer strategie, innovatie, PR, sales. Nieuwe wegen vinden om iets met Quest te doen, veel winst blijven maken. Marianne Zwagerman heeft gelijk: hoofdredacteuren worden Chief Innovation Officers.”

 

2: Wat is in jouw werk de grootste uitdaging?

“Zorgen dat er genoeg geld binnen blijft komen om 28 mensen aan het werk te houden. Niet alleen met tijdschriften (26 dit jaar), maar ook met online, met educatie, onze content. De grootste uitdaging ligt voor mij in het vinden van partners om een aantal uitgewerkte nieuwe media plannen verder te ontwikkelen.”

 

3: Welke ontwikkelingen zie jij de komende jaren een rol spelen en hoe ga je daarmee om?

“Voor Quest in print (en online) zal er niet veel veranderen. Mensen zullen behoefte blijven houden aan papieren magazines, zeker maandbladen. Tenminste, als ze iets blijven toevoegen. Ik denk dat Blendle steeds commerciëler wordt (die gaan verdienen aan blendle-marketing door magazines) en dat ook daar de grote titels het beste zullen scoren. Data zal steeds meer van invloed zijn op marketing en inhoud. Steeds meer ‘platte’ adverteerders haken af, maar er komt meer interesse in cross media (advertentie, online, event, social, etc). Er zullen helaas weer meer tijdschriften stoppen dan er nieuwe bijkomen. Maar Quest junior komt eraan: volgend schooljaar. Dat gaat wel wat losmaken, ook in de klas.”

4: Heb je een motto waar je jouw redactie mee inspireert?

Wat je ook doet, zorg dat je er iemand op een leuke manier wijzer mee maakt.

 

5: Wat is jouw meest belangrijke (en geheime) bladenmakerstruc?

“Vroeger zei ik altijd dat ik vind dat je als magazine vooral een eigen mening moet hebben, ook al is de lezer het niet altijd met je eens. En vroeger zei ik ook dat je inhoud je tweede cover was. Dat laatste heb ik omgedraaid: je cover is je eerste inhoud. Als ze al geld aan je willen uitgeven, dan moet je ze in die paar seconden verdomd goed laten zien wat je te bieden hebt. Daarom zie je op elke Quest-cover tegenwoordig 5-6 onderwerpen in beeld.”

 

6: Welke bladen lees je zelf en waarom? (ook internationale titels)

“Ik heb een abonnement op Vanity Fair (iPad). Dat kost 20 dollar per jaar, terwijl 1 VF in de kiosk 12 euro kost. Daar haal ik elke maand wel twee goede verhalen uit die ik ook helemaal lees. Vooral de portretten van Sillicon Valley types en foute handelaren vind ik fijn om te lezen. Ik betrapte mezelf erop dat ik onlangs opeens een half uur in een Emerce zat te lezen. Zag er mooi uit en gaf mij de indruk dat ze er bovenop zitten. Ik kreeg er een beetje dat radio-gevoel van bij vraag 1. En uiteraard ben ik groot fan van de prachtige bladen National Geographic, Glamour JAN en Vogue!

 

7: Welke sites/blogs vind je inspirerend en waarom? (ook internationale platforms)

Ik ben fan van twitter. De snelheid, het onderlinge gekissebis, de humor en de informatie. In mijn timeline (@thquest) zitten veel mediamensen en die hebben er een handje van om het vooral over elkaar te hebben. Daar heb ik weinig mee. Maar als ze vanuit hun specialiteit iets delen, dan zijn dat meestal goede stukken waar ik ook echt iets aan heb. Ik kopieer ze in een mailtje aan mezelf, zodat ik het ergens kan bewaren.