Readly gaat naar de beurs

Readly gaat naar de beurs

Readly heeft deze week een beursgang aangekondigd. De app werd in 2012 gelanceerd in Zweden. Inmiddels is Readly de grootste ‘digitale kiosk’ waarmee abonnees 5000 tijdschriften digitaal kunnen lezen in een ‘all you can read’ abonnement voor tien euro per maand. Readly is actief in 50 landen en werkt samen met 800 verschillende uitgevers van tijdschriften wereldwijd.

De beslissing om naar de beurs te gaan is genomen door de belangrijkste aandeelhouders en de raad van bestuur van Readly. Zij vinden dat de tijd rijp is om meer aandeelhouders aan te trekken. Hiermee kan het bedrijf meer kapitaal aantrekken om groei in de komende jaren te realiseren. Readly gelooft ook dat een notering op de Nasdaq in Stockholm een grotere naamsbekendheid zal opleveren onder gebruikers en uitgevers als de ‘Spotify voor tijdschriften’.

Digitalisering van tijdschriften

Maria Hedengren, CEO van Readly over de aangekondigde beursgang op 1 september 2020: “Dit is een heel spannende dag voor ons allemaal bij Readly. We hebben Readly gebouwd om pionierswerk te doen in de digitalisering van tijdschriften en om de consumptie van tijdschriften te transformeren. We zijn trots dat Readly de Europese categorieleider is voor digitale abonnementsservices voor tijdschriften, met gebruikers in meer dan 50 landen.”

800 uitgeefpartners

Hedengren vertelt dat de digitalisering van de tijdschriftenindustrie nog in de kinderschoenen staat met een digitale penetratie onder gebruikers onder de 20%. Dat is veel lager dan het gebruik van digitale abonnementen van kranten. “Readly biedt een goede leeservaring door onze ‘all you can read’ abonnementsvorm met toegang tot een groot portfolio van inspirerende, vermakelijke en educatieve inhoud, samen met meer dan 800 uitgeverspartners. De beursgang zal ons betere toegang geven tot de kapitaalmarkt om onze voortdurende groei te vergemakkelijken en ons categorieleiderschap verder te versterken. We kijken ernaar uit om aan de volgende fase van onze reis te beginnen samen met bestaande en nieuwe aandeelhouders van Readly.”

Tijdschrift hub

Patrick Svensk is voorzitter van de raad van bestuur van Readly. Hij gelooft dat dit het juiste moment is voor Readly om een beursgenoteerd bedrijf te worden. “De missie van Readly is om de nummer één tijdschrifthub te zijn voor nieuwsgierige geesten. Dat wordt mogelijk gemaakt door ons schaalbare bedrijfsmodel en pure focus. We zullen blijven focussen op groei in onze actieve markten zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Nederland en uitbreiden naar nieuwe
territoria. Ik ben ervan overtuigd dat Readly zich op een perfecte plek bevindt om de transformatie van de tijdschriftenindustrie, die 73 miljard waard is, voort te  zetten als beursgenoteerd bedrijf.”

Groeimarkten

Het gebruik van Readly nam sterk toe in 2019. In totaal werden er in 2019 83 miljoen tijdschriften gelezen in de app. In Duitsland zit de grootste groep abonnees. In totaal werden er vorig jaar bijna 37 miljoen nummers gelezen (+49% op jaarbasis), gevolgd door Zweden met 22 miljoen (+17%) en het VK met 14 miljoen (+21%). “Samen waren deze drie markten goed voor 88 procent van ons totale lezerspubliek voor 2019”, zegt Ranj Begley, Chief Content Officer bij Readly.
In 2019 breidde Readly uit in Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Nederland. Als nieuwkomer groeit de Nederlandse markt dicht achter de top 5 gevestigde markten aan (Duitsland, Zweden, het VK, Oostenrijk, de VS) met dit jaar een plek op nummer 6.

Van weekend tot JAN

Uit cijfers van Readly zelf blijkt dat Weekend, Part en Vriendin de meest gelezen bladen waren door Nederlandse gebruikers van de App. In de top tien staan ook titels als: Quest, Quote, Auto Review, iCreate, national Geographic, JAN en c’t Magazine. Readly is actief op de Nederlandse markt met een aanbod waarbij nieuwe abonnees de eerste twee maanden geen kosten betalen. Daarna kost een abonnement € 9,99 per maand.

populaire bladen op Readly in Nederland