Redacties in tijden van Corona

de redactie van Quest ten tijde van Corona

Lege redacties, vergaderen via beeldschermen, een minimale bezetting op fotoshoots. Redacties passen zich razendsnel aan aan de omstandigheden, in tijden van Corona. Sommige titels verschijnen niet, andere juist met extra edities. We maakten een rondje langs de velden.

Medianieuws in het kort

  • Vandaag kondigt Metro aan te staken met de papieren uitgaven. Logisch, zou je denken, nu de consument in quarantaine zit en niet meer op de stations komt waar de Metro voor het grijpen ligt.
  • Follow the Money breidt de redactionele activiteiten juist uit. Elke dag maakt dit online platform een lijst met de beste (gecureerde) artikelen over Corona, beschikbaar voor iedereen (dus vóór de paywall).
  • Uitagenda Rotterdam, een magazine vol met tips over theater, festivals, culturele evenementen gooit z’n hele formule om en lanceert de thuisagenda. Met tips om te kijken, thuis bioscoop, goede boeken om te lezen en series om te streamen.
  • Yoga Magazine heeft z’n betaalde video-extensie Yoga TV gratis beschikbaar gesteld gedurende de quarantaine periode. Iedereen op de mat!

FD houdt een klein team paraat

Bij het Financieele Dagblad lukt het aardig om anderhalve meter afstand te houden tussen collega’s. Het team werkt op verschillende locaties. Lara Ankersmit, adjunct hoofdredacteur bij het FD: “De journalisten werken min of meer allemaal vanuit huis. Ook het infographics team en de fotoredactie werken vanuit huis. Een klein deel van de chefs, de eindredactie en alle vormgevers zijn op de redactie. Dat is het team dat de krant (in print) maakt.

Een virtueel koffie-automaat

Net als bij veel redacties vergadert de redactie van het FD via calls (van Microdoft Teams) en gebruiken ze diverse kanalen in Teams, naast communicatie via whatsapp, telefoon, mail, etc. Ankersmit: “Sommige collega’s worden wel gek van alle die kanalen waar ze communicatie op kunnen verwachten. En van het feit dat ze niet even langs kunnen lopen, dus daar is nog weleens wat miscommunicatie. Ik hoop dat we daar de komende weken een acceptabele weg in weten te vinden.”
Een opmerkelijk kanaal van het FD in Teams heet: het koffie-automaat. Ankersmit: “We hebben dit kanaal gecreëerd om het toch nog een beetje gezellig te hebben.”

Koken en naaien

Bij sommige redacties is een stuk moeilijker om helemaal vanuit huis te werken. Zeker bij het maken van fotoshoots.
Maureen Belderink is hoofdredacteur van de culinaire glossy delicious en van Knipmode, een blad met naaipatronen voor vrouwen die graag thuis hun eigen kleding maken.
Belderink: “Het gaat eigenlijk best goed. De delicious-redactie werkt volledig vanuit huis. Vergaderen doen we op afstand met Google hangout of via WhatsApp bellen met meerdere personen. Voor delicious gaat dat ook makkelijk, omdat we al een tijd voornamelijk digitaal werkten. Wellicht gaan we de komende tijd meer op de content van Australische collega’s leunen en minder reportages maken. Deze beslissing kunnen we ook nog even uitstellen. Het testen van recepten gebeurt niet meer in de testkeuken op de redactie, maar bij de testkoks thuis.”

Fotoshoot light

Belderink vertelt dat er vooral bij Knip moet worden geïmproviseerd. “Bij Knip is thuiswerken lastiger omdat we een workflow hebben waar ook stoffen en kledingstukken een rol spelen.” Een deel van de redactieruimte bestaat uit een atelier met allerlei samples, stellingen met rollen stof, en accessoires. “We werken met fysieke kledingstukken die gebruikt worden om door te passen en de beschrijvingen mee te maken. Maar mensen halen en brengen die dingen om zo min mogelijk aanwezig te hoeven zijn.”

Belderink vertelt dat er vandaag een shoot gepland staat voor Knipmode. “We hebben aan de fotomodellen gevraagd zelf haar en make-up te doen zodat we zonder visagie kunnen werken. zij kunnen immers geen 1,5 meter afstand houden en het scheelt weer wat mensen in de ruimte. Ons blad is voor 100% gefotografeerd dus zonder shoot, geen Knip.”

Aardse geneugten

Pessimistisch is Belderink overigens niet. “Mijn titels varen wel bij het feit dat mensen zich in en rond het huis zullen moeten vermaken. Lekker veel tijd om te naaien en te koken. Sowieso is eten heel belangrijk als er vele aardse geneugten wegvallen. Kinderen kunnen helpen, bakken, stoven en geven natuurlijk inspiratie om te koken met je voorraad. Genoeg haakjes, dus in tijden van Corona.”

Voor en achter de paywall

Follow the Money heeft sinds maandag ‘Follow the Money Selecteert’, dat is een al bestaande, wekelijkse rubriek van FTM waarin ze interessante artikelen uit binnen- en buitenland samenbrachten. Jan-Willem Sanders, uitgever van FTM: “We maken deze rubriek nu dagelijks. We cureren de beste nationale en internationale achtergrondartikelen uit andere media over Corona, vanuit een FTM bril. Dit overzicht hebben we juist buiten onze paywall gezet, zodat iedereen het kan lezen.”

Geen reportages en podcasts

Volgens Sanders is de redactie wel opgehouden met het maken van reportages, videoproducties en podcasts. Het is toch wel aanpassen voor de redactievan FTM. “Reportages doen we niet meer. Ook audio-producties zijn lastig te maken, want de studio zit op de redactie en die is dicht. We waren de afgelopen maanden meer met video aan het doen, ook dat is lastiger.”

Via de cloud

Voor FTM is er in principe niet veel veranderd. Sanders: “We werken sowieso al veel met freelancers, dus veel van ons werk verliep altijd al via de cloud. We gebruiken voor journalistieke productie – artikelen in de maak, onderzoeksvoorstellen – Gsuite van Google. Ook wordt er veel gechat via Whatsapp, Slack en Rocketchat, iets privacy vriendelijker dan Slack. Voor planning gebruikten we altijd Notion, zowel voor redactionele planning, als marketing als productie. Overleggen met kleine groepen (tot 7 mensen) doen via Google Hang Out.”

Sales onder druk

Wat u als jouw magazine voor een groot deel afhankelijk is van advertentie-inkomsten? In Limburg ondervindt de redactie van Chapeau, een lifestyle glossy over het goede leven in Nederlands en Belgisch Limbrug, last van het Corona virus.
Salesgesprekken verliepen bij Chapeau voornamelijk face to face. Nu moet het team zich behelpen met video calls en telefoontjes. “En het lukt redelijk”, zegt Xavier Cortenraedt, brand manager. Hij merkt wel dat sales moeilijker wordt. Veel van de adverteerders van Chapeau ondernemen in het lifestyle segment, denk aan restaurants, mode, evenementen. “Alhoewel dat nog vroeg is om te oordelen, merken we dat sommige partijen hun advertentiebudget terugtrekken. Andere adverteerders willen niet meer in ‘the picture’ zijn. Onze april editie hebben we uitgesteld naar half mei, in de hoop dat dan een eerste piek voorbij is van het virus. Ook bieden we onze relaties nu goedkopere online pakketten aan om ze te ondersteunen in hun communicatie via ons platform.”

Pubers en de thuiswerkbingo

Online magazine tishiergeenhotel.nl richt zich op ouders met puberkinderen. De redactie heeft sinds zaterdag de gehele formule omgegooid. Alle content gaat alleen nog maar over de zelfquarantaine waarin de meeste gezinnen zich nu bevinden. Thuiswerken met pubers om je heen. “De bezoekcijfers schieten omhoog”, vertelt hoofdredacteur Martine de Vente. Ze heeft de bezoekersaantallen afgelopen week zien verdubbelen. Ook de hoeveelheid nieuwsbrief abonnees schiet omhoog. “Mensen willen toch weten hoe om te gaan met de nieuwe situatie, met thuiswerken en thuisonderwijs. En er komen ontzettend veel reacties en vragen binnen.” Omdat de redactie klein is, kunnen ze bij t’ Is hier geen hotel snel schakelen.
Bang dat ze snel over het onderwerp zijn uitgeschreven, is de Vente niet. “Dat thuis werken, leren en leven levert allerlei nieuwe uitdagingen op voor de verhouding tussen ouders en kinderen. Wij hopen op deze manier een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het welbevinden van veel ouders en kinderen. Maar, we bekijken per dag wat we doen en waarover we schrijven. Vooruitkijken en –plannen in een situatie als deze is niet gemakkelijk.”

Lezingen en theatertour

Overigens is het voor de redactie van ’t Is hier geen hotel heeft de Corona crisis voor een uitdagende situatie gezorgd. Een deel van de adverteerders, waarmee de redactie commerciële en redactionele samenwerkingen mee had, hebben hun plannen opgeschort of ingetrokken. Ook heeft het mediamerk ‘live’ extensies, zoals lezingen op scholen en een goed lopend theaterprogramma. “Alles wordt nu opgeschort en daar lopen we nu een financiële klap op”, aldus De Vente.

credit: Foto van Mark Traa, genomen op de redactie van Quest