Roularta neemt New Skool Media over

Met de overname van New Skool Media versterkt Roularta Media Group, de Belgische drukker en uitgever de positie op de Nederlandse markt. Roularta wordt 100% eigenaar van New Skool Media, als de overname wordt goedgekeurd.

New Skool Media is een van de grootste magazine-uitgever van Nederland, met 21 mediamerken zoals EW, BeleggersBelangen, Delicious, Kijk en Fiets. Veel van de special interest magazinemerken werden in 2014 overgenomen van Sanoma. Bij New Skool Media zijn 170 FTE werkzaam die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een omzet van ruim 45 miljoen euro.

Focus op 50+’ers

Roularta Media Group is een Belgisch Mediabedrijf en is actief in België, Nederland en Duitsland. De uitgever is marktleider op het gebied van tijdschriften, regionale tv en kranten. Het bedrijf specialiseert zich bovendien in de mediamarkt voor 50+’ers. In totaal zijn er binnen Roularta 1.475 FTE werkzaam, de omzet bedraagt 300 miljoen euro.

Stevige positie Nederlandse markt

Met de overname van New skool Media verstevigt Roularta de positie op de Nederlandse mediamarkt. In Nederland is Roularta binnen de magazinemarkt al actief met Plus Magazine en Landleven. Na de overname zal het ook beschikken over concurrerende merken als Zin en Seasons. Er is nog niets bekend over de ontwikkeling van merken in het portfolio van beide uitgevers.

Doorontwikkeling merken New Skool Media

Erwin van Luit, CEO van New Skool Media: “Ik ben verheugd dat we in Roularta als overnemende partij een eigenaar vinden waarmee we verder kunnen bouwen aan de doorontwikkeling van onze mediamerken. Ik ben ervan overtuigd dat deze samenwerking en zeker ook de ervaring van Roularta als grote magazine-uitgever in grote mate zal bijdragen aan zowel de kwaliteit als snelheid van deze doorontwikkeling.”

‘Werk is nog niet af’

Volgens van Luit liggen er kansen voor de Nederlandse bladen op de Vlaamse markt, maar ook in het delen van content tussen bestaande redacties. Zeker daar waar merken in het portfolio van beide uitgevers een overlap hebben in interesses en doelgroepen. Van Luit blijft aan als CEO en bevestigd dat alle arbeidscontracten worden overgenomen. “Ik ben blij dat ik samen met dit geweldige team verder kan met de doorontwikkeling van de merken. Want het werk is nog niet af.”

Roularta: ambitie in Nederland

Xavier Bouckaert, CEO van Roularta: “Ik kijk ernaar uit om onze activiteiten in Nederland uit te breiden met de kwaliteitsvolle mediamerken van New Skool Media en bij te dragen tot hun duurzame ontwikkeling en digitalisering, samen met het ervaren management en de gedreven medewerkers van New Skool Media. Roularta Media Group is erg trots op deze belangrijke strategische investering in de ambitieuze ontwikkeling van haar Nederlandse activiteiten”.

De transactie is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), goedkeurend advies van de Centrale Ondernemingsraad en akkoord tussen de directie en de Redactieraad van EW.