Saar magazine gaat goed en verhoogt print frequentie

Saar Magazine gaat in 2021 twee extra edities maken. Het merk begon als online magazine in 2016 en startte, onder aanmoediging van trouwe fans, in 2018 bij wijze van experiment met print. De papieren editie was een succes en werd een blijvertje. In 2021 wordt de frequentie verhoogd van 4 naar 6 keer per jaar. We spraken uitgever Barbara van Erp van Snippet Media.

Barbara van Erp, Snippet Media, uitgever van Saar Magazine

Waarom hebben jullie de frequentie verhoogd?

“We gaan van 4 naar 6 keer per jaar omdat het supergoed gaat met Saar. We groeien gestaag en krijgen steeds vaker de vraag waarom we zo relatief weinig verschijnen. Onze lezers zijn vaak echt hardcore fans. Dus hebben we de knoop doorgehakt om naar zes keer per jaar te gaan.”

Hoe reageerden abonnees?

“Dat was wel even spannend want dan vragen we ook van de lezer om meer te betalen. We wisten niet hoe ze daarop zouden reageren. Daarom hebben we de abonnees als cadeau sowieso één nummer cadeau gedaan: 5+1 gratis. We hebben ze vorige week allemaal gemaild met het nieuws en niet één lezer was boos over het hogere bedrag. Er zijn zelfs al best veel vrouwen die meteen voor twee jaar een abonnement hebben genomen.”

Hoe gaat de losse verkoop van Saar Magazine

“De losse verkoop gaat ook goed, maar de strijd om het schap is moeilijk. We zijn alleen de eerste twee weken na verschijnen redelijk goed te vinden, daarna zakken we weg. Dan is het moeilijk veel te verkopen. Die groei is heel lastig aan te sturen met de beperkte middelen die we hebben. Wij zijn heel goed in abonnees werven, daarom hebben we besloten daar veel meer op in te zetten.”

En hoe gaat het met de advertentie-inkomsten?

“Op de advertentiemarkt gaat het oké, het is lastig. Veel merken willen jong, jong, jong. Die denken bij 50+ nog steeds aan een grijze krullenbol achter de geraniums in plaats van aan Madonna fans, voor die laatste groep maken wij Saar Magazine. Ook door Corona zien we dat die markt onzeker is. Wij denken, door je wel te durven richten op 50+, je nu een heel nieuwe markt kan aanboren als merk. Merken laten hier vaak echt een prachtige doelgroep liggen. Als wij zoveel superfans hebben, kan een merk dat ook krijgen. Maar je moet het wel durven om die ‘boodschappers’ tot 49 jaar los te laten.”

Als wij zoveel superfans hebben, kan een merk dat ook krijgen. Maar je moet het wel durven om die ‘boodschappers’ tot 49 jaar los te laten

“Gelukkig hebben een vaste groep adverteerders die juist heel erg op zoek zijn naar die nieuwe levenslustige 50+ vrouw. Daar maken we leuke en effectieve campagnes mee, want wij weten precies hoe je die moet aanspreken. Onze lezer voelt feilloos aan wanneer ze als een oud vrouwtje wordt aangesproken (ja, dat gebeurt heel veel, en je kan ze niet bozer maken dan daarmee) in plaats van als een leuke vrouw die midden in het leven staat.”

Draagt de stap naar print bij aan jullie succes?

“Ik denk dat we zoveel fans hebben omdat we niet op voorhand al concessies doen aan onze redactionele formule om eventuele adverteerders te behagen. We zijn er echt in de eerste plaats voor onze lezers. En niet voor commerciële belangen. De lezer gaat altijd voor. Die staat centraal, en dat voelen ze denk ik. Uiteindelijk is het voor adverteerders ook veel beter, want die zijn ook op zoek naar echtheid. Maar het is soms nog wel wennen voor ze. De printeditie is ook voortgekomen uit de aanhoudende vraag van de lezers. En ja: zonder print waar we nergens geweest denk ik.”

Saar Magazine 70+

In mei 2020 lanceerde Snippet Media een speciale editie van Sar Magazine, gericht op de vrouw van 70+. Hoe is dat verlopen. “Saar 70 is goed verkocht, maar helaas niet rendabel te krijgen met NUL adverteerders. Maar ik geef niet op, Ik zoek door naar partnerships om Saar 70 te realiseren. Wie daarin geïnteresseerd is: bel me! We hebben bij die groep een snaar geraakt die niet eerder beroerd is. Die groep moet toch een medium hebben dat speciaal voor hen bedoeld is?”, sluit Barbara van Erp af.