SEO checklist voor artikelen

seo checklist coffee

SEO, de welbekende afkorting voor zoekmachineoptimalisatie, kan een website enorm helpen om te groeien en meer bezoekers te trekken. Maar dan moet het wel goed gedaan worden. Bekijk de SEO checklist voor lifestyleartikelen om te zien wat er allemaal moet gebeuren en wat jij allemaal kunt doen met jouw content. 

Zichtbaarheid of vindbaarheid

Niet alle soorten content zijn geschikt om te optimaliseren. Grofweg kun je twee soorten content onderscheiden: content gericht op vindbaarheid en content gericht op zichtbaarheid. Er zijn veel mediamerken die stuurden op zichtbaarheid en daar ook lange tijd van konden leven, denk aan alle clickbait op Facebook. Veel mediamerken zijn echt afhankelijk van kanalen zoals Facebook met bezoekersaantallen op de website. Maar zodanig leunen op een kanaal die continu veranderingen doorvoert is nooit verstandig. Daarnaast bleek dat clickbait-updates geen lang leven beschoren waren, niet alleen Facebook ging zich daarmee bemoeien, maar ook lezers haakten af.

Content gericht op vindbaarheid is de inhoudelijke content waarin onderwerpen worden uitgelegd. Voor lifestylemerken kunnen dit bijvoorbeeld recepten zijn of artikelen waarin een bepaalde stijl wordt uitgelegd of een een product uitgebreid wordt gereviewed. Vaak zijn dit ook tijdloze artikelen met onderwerpen waarop ook veel wordt gegoogled.

De beste contentstrategie bestaat uit mix van content gericht op zichtbaarheid en vindbaarheid.

Is jouw website SEO-ready

Er zijn een aantal zaken die goed moeten staan op een website om goed geïndexeerd te kunnen worden door Google. Zorg dat instellingen voor de url’s goed staan: een uitgebreide permalink met minstens de titel, maar wellicht ook de categorie is aan te raden.

Daarbij komt dat er wel een goede categoriestructuur moet zijn met duidelijke benamingen voor de categorieën die zeggen waar het op staat. En bijvoorbeeld niet de creatieve woorden die in een blad worden gebruikt. Kies bij voorkeur voor vier of vijf sterke categorieën en een aantal subcategorieën voor meer duidelijkheid.

Dan zijn er nog tags, hiermee kunnen kernwoorden worden aangegeven bij artikelen. Dit zijn woorden die bijvoorbeeld een belangrijk ingrediënt aangeven bij recept of een feestdag wat past bij het onderwerp van een artikel. Zorg voor een overzichtelijke tagstructuur, maak hiervoor eventueel een excelbestand in waarin bijgehouden wordt welke schrijfwijze er aangehouden wordt. En houdt bij de schrijfwijze rekening met hoe er op Google gezocht wordt.

Geen must, maar wel heel handig: de SEO-plugin van Yoast. Lees meer over deze plugin →

SEO checklist voor lifestyle-artikelen

Keyword

Bepaal de kern van het verhaal in een keyword. Gebruik Google om te zien of de schrijfwijze van jouw keyword klopt en om te kijken of de uitkomsten overeenkomen met wat jij verwacht. Kies bij voorkeur een keyword dat nog niet eerder is gebruikt in een artikel op de website. Een combinatie van twee woorden is ook een optie.

Tekst

Zorg voor voldoende tekst om de kern uit te leggen. Minimaal 300 woorden, maar 500 relevante woorden is nog beter. Relevantie is erg belangrijk, lezers moeten iets aan het verhaal hebben.

Tussenkopjes

Zorg voor tussenkopjes in het verhaal zodat het goed leesbaar is, maar gebruik de tussenkopjes ook ter versterking van het keyword. Gebruik in minimaal één tussenkop het daadwerkelijke keyword, maar synoniemen werken vaak ook heel goed.

Interne links

Interne links zijn links die verwijzen binnen een website. Gebruik interne links om een verhaal nog uitgebreider te maken en te linken naar artikelen waar meer gelezen kan worden. Lees nog meer tips voor interne links →

Externe links

Externe links verwijzen naar andere sites en dat is iets dat Google erg op prijs stelt. Gebruik de externe links om lezers te verwijzen naar meer inhoud over het keyword. Zorg voor relevante externe links.

Afbeeldingen

Voor een mediamerk spelen afbeeldingen vaak een belangrijke rol; ze kunnen een verhaal verduidelijken, een situatie schetsen. Maar naast de afbeelding zelf is ook de naamgeving ervan heel belangrijk. Het keyword moet onderdeel uitmaken van de naam van de afbeelding, maar een synoniem mag ook. Naast de naamgeving is de alt-tag van afbeeldingen iets om naar te kijken. Bij het uploaden van een afbeelding in WordPress kan dit eenvoudig ingevuld worden. Zet hier in elk geval het keyword neer, maar een synoniem erbij is nog beter.