Starten met affiliate marketing voor online magazines

Starten met affiliate marketing voor magazines, tijdschriften. blogs

Veel mediamerken werken met digitale verdienmodellen, naast abonnementen en de meer traditionele vormen van adverteren. Een van deze digitale verdienmodellen is affiliate marketing. In dit artikel beschrijven we wat affiliate marketing is en hoe redacties van (online) magazines het kunnen inzetten om meer te verdienen aan online bereik.

Hoe werkt affiliate marketing bij tijdschriften

Affiliate Marketing is een verdienmodel voor de redactie van online magazines, blogs, influencers en andere en digitale content platforms. Redacties schrijven over producten van adverteerders en plaatsen op hun sites links naar webwinkels die aangesloten zijn bij een affiliate network. Handig voor bezoekers van deze sites, die – na het lezen van een artikel – geïnteresseerd raken in producten en producten direct willen kopen. Maar ook handig voor de redacties zelf. De online magazines, de blogs of de digitale content platforms waar de links geplaatst worden, verdienen aan alle traffic naar de webwinkels of krijgt een percentage van de verkochte producten. Affiliate marketing is als digitaal verdienmodel in populariteit aan het groeien. Vooral omdat er weinig sales-inspanning nodig is om dit verdienmodel in te zetten.

Wat heb je nodig om te starten met affiliate marketing

Wil je iets verdienen aan affiliate marketing, dan is het hebben van een groot bereik wel belangrijk. Immers verdien je als mediamerk pas als genoeg bezoekers van jouw online magazine of content platform op de links van de producten klikken. Als je heel weinig traffic hebt, dan is het bedrag evenredig laag. Wil je echt wat verdienen aan affiliate marketing, dan moet je dus veel traffic hebben. Ook is het raadzaam om de product links in een redactionele context te plaatsen (zie voorbeelden hieronder), zodat je jouw invloed als online magazine of content platform gebruikt om mensen te overtuigen en ze naar de aankoop toe te schrijven.

Werken met een affiliate network

Daarnaast heb je als redactie toegang nodig tot een affiliate network, waar je producten kunt vinden, de links kunt aanmaken en waar wordt berekend hoeveel mensen op de links klikken en welk percentage van de aankoop – meestal tussen de 3% en 8% – voor de redactie bestemd is. Je meldt je als redactie eenvoudig aan bij een affiliate partner of -network. Vaak wordt er bij jouw aanmelding wel gekeken of je een serieus mediamerk, influencer of content platforms bent en enig bereik hebt.

Meld je aan bij een affiliate partner of network

Affiliate marketing is een afspraak tussen een online magazine en een affiliate network of affiliate partner. Bij Partners moet je denken aan merken als Bol.com, Amazon of Coolblue, grote e-commerce platforms die maar al te graag samenwerken met online magazines. De content platforms vormen als het ware de ‘digitale etalage’ voor hun handelswaar. En daar worden ze voor beloond. Je hebt ook speciale affiliate networks, zoals Awin en Tradetracker, dat zijn technisch platforms die de handelswaar van adverteerders verzamelen en beschikbaar stellen aan redacties. Deze platforms helpen ook met het genereren van webshop links van producten. Deze links zijn voorzien van codes (een beetje zoals UTM-codes werken), zodat de platforms precies kunnen zien waar traffic naar de webshop vandaan komt. Ook berekenen zij de beloning op basis van de hoeveelheid binnengebrachte traffic (leads) of een percentage van het aankoopbedrag per transactie. Dit bedrag wordt per maand overgemaakt op de rekening van de uitgever of redactie. Dat is handig. Je hoeft als mediamerk dus technisch niet veel te doen.

Overzicht affiliate partners en networks

partnerplatform.bol.com
partnernet.amazon.nl
Coolbleu.nl/affiliate
Awin Access
Tradetracker.com

Affiliate marketing: invloed bij de juiste doelgroep

Affiliate marketing is succesvol als je als online magazine, influencer, blog of contentplatform een grote groep betrokken gebruikers hebt. Trouwe lezers die geregeld je platform bezoeken omdat ze zich betrokken voelen tot de verhalen en artikelen. Vooral voor special interest biedt affiliate marketing goede kansen, omdat de beschreven producten heel goed relevant kunnen zijn voor jouw specifieke doelgroep en kunnen inspelen op hun specifieke behoeftes.
Let op: affiliate marketing is meer dan alleen het aanprijzen van producten. De conversie van de product links is veel hoger als je als redactie onafhankelijk en eerlijk over producten schrijft. Denk bijvoorbeeld aan recensies, productvergelijkingen, unboxing, prijsvergelijkingen, of lijstjes met vergelijkbare producten die een oplossing bieden voor een beschreven probleem. Hier geldt de term: contextual commerce: product links staan in de context van redactionele, hoogwaardige artikelen, waar het vermelde product een logisch onderdeel van is.

Voorbeelden van mediamerken die succesvol zijn met affiliate marketing

Affiliate Marketing wordt door verschillende tijdschriften gebruikt. Hieronder zie je enkele voorbeelden. Via de links kom je op de pagina’s terecht en kun je zien hoe de product links zijn verwerkt in de content.

Elle: Trends en Shopping

De modeglossy Elle beschrijft op haar site verschillende trends en verzamelt daar mooie producten bij, zodat de beschreven trends ook shopping-tips meekrijgen. Hier een voorbeeld over de trend: lange denim rokken.

Ouders van nu: producten testen en vergelijken

Op de site van Ouders van Nu worden geregeld producten getest en met elkaar vergeleken. Dit gebeurt onafhankelijk en de resultaten uit de test zijn interessant voor (aanstaande) ouders die zich oriënteren op de aanschaf van hun baby- of kinderuitzet. In dit voorbeeld: de beste babyfoons van 2022.

Tweakers Pricewatch

Op zoek naar een nieuwe gadget? Na het lezen van recensies heb je je keuze gemaakt. Maar waar is het product het meest voordelig? Techplatform Tweakers houdt dagelijks de prijzen bij (via een geautomatiseerd systeem) en je kunt dus als gebruiker van de site precies zien hoeveel gadgets kosten bij verschillende aanbieders. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar nieuwe airpods.

Luister naar onze podcast over affiliate marketing

In de nieuwe podcast van Bladendokter is een aflevering gewijd aan nieuwe digitale verdienmodellen, waar affiliate marketing uitvoerig in wordt besproken. In deze podcast gaat Carolien Vader van Bladendokter in gesprek met Hilde Tholen, hoofdredacteur van Ouders van Nu en Koen Crijns, adjunct-directeur van DPG Special Interest Media. Bij Ouders van Nu komt inmiddels 70% van alle inkomsten uit digitaal en de site bereik 10 miljoen bezoekers per maand. Affiliate Marketing was goed voor bijna een half miljoen euro aan inkomsten in 2022. Beluister de podcast via deze site of luister via Spotify.

0 replies on “Starten met affiliate marketing voor online magazines”