Tablet native: The Magazine

Nieuw is The Magazine, een tijdschrift voor iPhone en iPad, waarop lezers zich via de App Store kunnen abonneren. Het is clean, minimalistisch concept dat ambieert om serieuze artikelen te brengen over verschillende onderwerpen ‘generally for geeks and curious people’.

Ook het verdienmodel van The Magazine is nieuw. Je koopt geen losse edities, maar abonneert je als lezer op ongeveer vier nieuwe artikelen, die eens in de twee weken worden gepubliceerd. Dat kost $1,99 per maand. De kosten zijn volgens de maker, Marco Arment – ook bekend van Instapaper – nodig om een hoge journalistiek kwaliteit te waarborgen. Op zijn eigen blog schrijft Arment: “Ik wil dat The Magazine de goede reputatie krijgt van een kwaliteitstijdschrift en niet wordt gezien als een verzameling blogs achter een paywall. Daarom betalen we dezelfde tarieven als in print, om ook dezelfde journalistieke kwaliteit aan ons te binden.”

The Daily
The Magazine is een zogehete tablet native publicatie. In februari 2011 werd met veel bombarie het iPad magazine The Daily gelanceerd. Ondanks het feit dat The Daily ruim honderdduizend abonnees vergaarde, is het blad na een half jaar gestaakt omdat het naar verluid 30 miljoen omzet per jaar verloor. Marco Arment heeft er zo zijn mening over: “The Daily heeft niet gefaald omdat de iPad niet geschikt is als publicatieplatform. Het is niet zo dat apps slechter zijn dan websites om op uit te geven. Het is niet mislukt omdat niemand voor goede content wil betalen.” Hij legt uit dat The Daily is geflopt vanwege de exponentieel hoge personeelskosten in relatie tot de tegenvallende lezersopbrengsten. Deze inkomsten bleven laag omdat het concept niet goed was uitgevoerd.

“The Daily heeft niet gefaald omdat de iPad niet geschikt is als publicatieplatform. Het is niet zo dat apps slechter zijn dan websites om op uit te geven.”

Kopieën
Er wordt in de industrie met argusogen naar het concept van Arment gekeken. Hij vertelt op zijn site dat er al veel uitgevers zijn die vergelijkbare concepten hebben gelanceerd en dagelijks stromen de verzoeken binnen om het platform in licentie te mogen uitgeven. Hij zegt: “Het laatste wat ik wil is dat de App Store wordt overspoeld met slappe aftreksels van The Magazine, gevuld met middelmatige artikelen, die al eerder op iemand middelmatige blog stonden, alleen met het doel om abonnementsgeld te vangen. Als er teveel slechte klonen komen van The Magazine, zal het concept zelf z’n geloofwaardigheid verliezen.”

Content Curation
Andere tablet native magazines, die het vermelden waard zijn: Matter, het magazine van twee wetenschapsjournalisten, die elke maand een diepgravend stuk aanbieden voor $0,99.  Of the Awl, het magazine van het goedlopende en gelijknamige New Yorkse blog over cultuur. De content van Awl is voor de frequente bezoeker gratis toegankelijk. En toch loopt het iPad magazine goed. Awl zegt: “Niemand van ons heeft echt de tijd om alles bij te houden wat er online aan je voorbijtrekt, gedurende de drukte van een werkwee. Onze ‘Weekend Companion‘, bestaat uit vijf in-depth artikelen, die jouw aandacht verdienen.” The Awl speelt daarin handig in op de rend van content curation, de inhoudelijke selectie en beheer van online content.

Tablet Native
Marco Arment stelt dat magazines in het verleden meer moeite hadden om zichzelf te onderscheiden. “Tijdschriften en kranten moesten allemaal hetzelfde formaat zijn, dezelfde vorm hebben, hetzelfde pad bewandelen van vergelijkbare businessmodellen met vergelijkbare beperkingen. Vandaag de dag kunnen we onze publicaties aanpassen aan onze eigen wensen. Tablet native publicaties bezitten geen specifieke multimediale kenmerken. Tablet Native uitgeven betekent gebruik maken van de vrijheid die moderne platforms bieden om los te breken. Elke publicatie verdient z’n eigen behoefte, publiek, economie, stijl en in deze app zie je dat terug.”