Telegraaf wil doorgaan met eigen TV-gids

Ondanks een verbod van de rechter wil de Telegraaf Media Groep doorgaan met het uitgeven van een eigen TV-gids, als bijlage bij de zaterdagkrant. Er is de laatste jaren veel te doen geweest rondom de rechten van televisiegegevens. En ondertussen blijven de oplagecijfers van TV-gidsen in Nederland kelderen.

Gister oordeelde de rechter dat de krant moet stoppen met het verspreiden van zijn tv-gids. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO), RTL Nederland en SBS Broadcasting hadden een kort geding aangespannen tegen De Telegraaf. De inzet van de omroepen is de wettelijke bescherming die zij genieten op het prijsgeven van hun programma-informatie.

1 dag vooruit
De Telegraaf heeft, net als alle andere kranten en sites in Nederland, alleen toestemming voor het publiceren van programma-informatie over de volgende dag. Het prijsgeven van weekoverzichten is het voorrecht van de omroepen zelf. Desondanks gaf De Telegraaf de afgelopen twee weken bij de zaterdagkrant een eigen tv-gids uit met informatie over de programmering van de komende week.

Niet meer rendabel
De Telegraaf probeert al jaren via rechterlijke procedures dit monopolie te doorbreken. Maar net zoals gister is dat nog niet gelukt. Op de eigen site schrijft de krant: ‘De omroepen vrezen dat de actie van De Telegraaf navolging zal krijgen van andere kranten als de rechter de publicatie toestaat. Dan zijn de eigen gidsen straks niet meer rendabel.’

Oplage cijfers kelderen
Makkelijk hebben de oproepgidsen het niet. De oplagecijfers tonen de afgelopen jaren een sterk dalende lijn. Vooral de traditionele gidsen hebben het moeilijk. Mogelijke oorzaken voor de daling zijn de ontzuiling en het feit dat programmagegevens ook elders beschikbaar zijn zoals op internet en via de digitale tv-zenders. (Grafiek is afkomstig van de site van Piet Bakker, media-expert, verbonden aan de Hoge School van Utrecht en de Universiteit van Amsterdam.)

Wetsvoorstel VVD en D66
Het getouwtrek om de programmagegevens werd in april behandeld in de Tweede Kamer. Een voorstel van VVD en D66 om tv-gegevens van de publieke omroepen voor iedereen beschikbaar te maken, werd aangenomen. Dit betekent dat omroepen het alleenrecht verliezen op het verspreiden van tv-gidsen. In het voorstel staat wel dat de omroepen een vergoeding moeten krijgen voor de kosten die ze maken voor het verstrekken van de gegevens.

Britse zaak
De wetswijziging is nog niet rond. De Eerste Kamer moet er nog een klap op geven en de nieuwe regeling kan dan op 1 januari 2013 ingaan. De Telegraaf wil hier echter niet op wachten. De krant beroept zich op een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Dit bepaalde onlangs in een Britse zaak dat voor het publiceren van onder meer wedstrijdschema’s geen geld betaald hoeft te worden.

‘We geloven erin’
De Telegraaf legt zich niet neer bij de uitspraak van de rechter dat de krant moet stoppen met de televisiegids. In de eigen krant wordt Uitgever Frank Volmer geciteerd die zegt zich te beraden op nadere juridische stappen. ‘Wij geloven erin.’ Ook Hoofdredacteur Sjuul Paradijs zegt dat De Telegraaf niet opgeeft: ‘We zullen niet rusten voordat we een tv-gids mogen uitgeven. Is het vandaag niet dan is het morgen.’ Het is aanstaande zaterdag afwachten of de Telegraaf weer met een tv-bijlage komt.