Tijdschrift voor Freek Vonk

Freek Vonk start eigen tijdfschrift

Inmiddels ligt ‘Wild van Freek’ in de winkel, het tijdschrift van Freek Vonk. Het blad verschijnt elke vier weken en is gemaakt voor avontuurlijke kinderen vanaf 7 jaar. Het blad combineert content over wilde dieren met een kijkje in het bijzondere leven van de bioloog.

“Vandaag begin ik aan een nieuw avontuur,” vertelde Freek bij de lancering van het blad in het – voor de gelegenheid tot jungle omgetoverde – Amsterdamse Tuschinski. “Voor mijn werk als bioloog en programmamaker reis ik de hele wereld over. Veel avonturen zijn natuurlijk al te zien in mijn televisieprogramma’s. Maar lang niet alles. En er zijn nog zoveel dingen meer die ik kinderen zou willen vertellen! Over al die waanzinnige dieren die ik ontmoet en de mooie plekken waar ik kom. Dat kan ik nu doen in mijn eigen tijdschrift. Geweldig, toch!?”

Kinderen raken

Het magazine is een co-productie van Freek Vonk en uitgeverij Blink. Volgens Renske Lamers, hoofdredacteur van het magazine en werkzaam bij Blink is ‘Wild van Freek’ het resultaat van de gezamenlijke passie van Freek Vonk en de uitgeverij. “Allebei willen we kinderen uitdagen om zichzelf en de wereld te ontdekken. We willen kinderen echt raken en relevant voor ze zijn. Blink doet dat al jaren succesvol met merken als Bobo en National Geographic Junior, Freek met onder andere zijn tv-programma’s en shows. Het was een natuurlijke match.”

Kannibaliseren?

Is de uitgeverij niet bang dat het nieuwe magazine van Freek Vonk gaat kannibaliseren op hun andere titel National Geografic Junior, dat eenzelfde thematiek en doelgroep voor ogen heeft? Lamers: “Ik snap dat sommige mensen denken dat Wild van Freek en National Geographic Junior op elkaar lijken. Het onderwerp ‘wilde dieren’ komt immers in beide bladen aan bod. Toch zijn de titels wezenlijk anders. In National Geographic Junior ontdek je ook de wereld. Dat gaat echter veel verder, er zit veel meer verdieping in. Die bredere blik naar buiten en de behoefte om de wereld beter te begrijpen, komt ook iets later, vanaf een jaar of 9. Er zullen absoluut onderwerpen zijn die overlappen, maar de benadering en het niveau van beide titels zijn echt anders. Bij Blink kunnen we die verschillen in ontwikkelingsniveau en interesseniveau van kinderen tussen de 4 en 14 jaar haarscherp duiden. Mede doordat we ons continu omringen door de doelgroep en alles in co-creatie maken.”

Onderzoek naar leesgedrag

Lamers vertelt dat Blink recentelijk onderzoek heeft gedaan naar de mediaconsumptie van deze jonge doelgroep. “Uit recentelijk onderzoek dat Blink hield onder de doelgroep, kwam heel duidelijk naar voren dat er ondanks het veranderende medialandschap nog steeds behoefte is aan een tijdschrift. Het is dat cadeautje in de brievenbus. Dat extraatje in de winkel. Iets fijns waar je je even lekker mee terug kunt trekken. Ook ouders stimuleren het tijdschrift nog graag bij hun kinderen. In tegenstelling tot de online wereld, hebben ze bij een tijdschrift grip op wat hun kind consumeert. Het voelt veilig en vertrouwt en ze steken er op een leuke manier iets van op.
Het was een logische stap om samen een magazine te ontwikkelen. Freek is de afgelopen tijd uitgegroeid tot een populair 360º kindermerk. Na de tv-programma’s, shows en alle overige merchandise was de tijd rijp voor een magazine.”