Tools: van print naar online en waarom de PDF niet werkt

Er zijn verschillende tools om tijdschrift PDF's om te zetten naar onlin emagazines. Een overzicht.

Heel veel uitgevers kijken naar het digitaliseren van hun titels. Ze zoeken naar een goede online omgeving voor hun artikelen, om zo mee te gaan met de digitale vaart der volkeren. Hoe doe je dat en welke tools zijn daarvoor beschikbaar? Wij maakten een overzicht.

Maar voordat we allerhande tools gaan opsommen, is het handig om te weten dat er veel verschillende definities bestaan van het fenomeen: online magazine. En dat maakt het voor uitgevers moeilijk om keuzes te maken in de digitalisering van hun werk.

Online magazine

Een online magazine is een rekbaar begrip. Het kan een content platform zijn in de vorm van een site of een blog (met of zonder paywall), een nieuwsbrief, een app, een social media-account, of een interactieve PDF. Er is geen vaststaand begrip voor het fenomeen: online magazine. Anders gezegd: uitgevers hebben dus allerlei opties.

In essentie komt het erop neer dat je als mediamerk digitale leesrituelen bewerkstelligt bij de juiste doelgroepen. Dat je ook een relatie aangaat met (hopelijk betalende) klanten. Dat je voor gebruikers de beste ervaring biedt, die aansluit bij het gewenste gebruik en de juiste behoefte. Daar is een duur woord voor: user experience. Het aangaan van al deze dingen dat kan op heel veel verschillende manieren.

PDF Online

De meest simpele manier om print te digitaliseren is om een PDF van het blad online beschikbaar te stellen. Dat kan door een link op een website of via tools zoals ISUU, Publizr. Je maakt van jouw magazine een zogehete ‘flipbook’. Is dat een goed idee? Neen. Verre van.
Een print PDF is online moeilijk te lezen, zeker op een klein scherm van een laptop, op een iPad en nagenoeg onmogelijk op mobiel. Dat betekent dat gebruikers enorm moeten ‘pinchen en zoomen’ om de kolommen tekst goed te lezen en de beelden te bekijken.
De rekensom is heel simpel. Iets dat op pakweg een liggend A3 is vormgegeven, komt niet goed over op een scherm dat in het beste scenario een kleine A4 liggend is, maar vaak genoeg op mobiel pakweg A6 staand is. Online moet alle content keurig onder elkaar in 1 kolom worden aangeboden, als kolommen verspringen, dan is gebruiker de weg kwijt. Als dat te vaak gebeurt, dan haken lezers af.

Sterker nog, ik ben van mening dat de PDF is een gedrocht uit 1989 is dat nog een voet tussen de crossmediale deur heeft weten te krijgen. En iedere zichzelf respecterende uitgever zadelt lezers niet op met zo’n gedrocht van een gebruikerservaring. Einde discussie.

Ik ben van mening dat de PDF is een gedrocht uit 1989 is dat nog een voet tussen de crossmediale deur heeft weten te krijgen

Online mediagedrag

Hoe dan wel een online magazine, zal je je afvragen. En dan kom je dus in een oerwoud aan mogelijkheden. Voordat we die gaan opsommen, eerst een stuk theorie. Het online leesgedrag van doelgroepen is de afgelopen 10 jaar enorm veranderd. Je hebt mediagebruikers grofweg in twee categorieën. De eerste zijn menen met een directe informatiebehoefte. Dat is de zoekende mensch. En daarbij is Google een belangrijke partner voor uitgevers. De tweede categorie zijn mensen met een indirecte of latente informatiebehoefte. Dat is de struinende mensch. Zij doden de tijd op hun mobiel en zoeken op de tijdlijnen van platforms als Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Youtube en Tiktok naar interessante contents. Ze swipen en klikken en laten gedachteloos transporteren naar de site waar content staat.

Online content als focus

Om beide groepen te bedienen is een goede content site dus een prima vehicle. De blog, e-zine of online magazine heeft zich de afgelopen 20 jaar ontpopt als een prima en doeltreffend digitaal alternatief voor het tijdschrift. En met tools als Worpress, Drupal en Joomla is ontwikkeling ook niet ingewikkeld en duur, met of zonder paywall.

Het nadeel van open access content platformen is dat alle bezoekers ongestoord in- en uit kunnen fladderen. Je moet als uitgever zwaar leunen op Google en Facebook (niet de meeste betrouwbare partners in zaken doen) om traffic te optimaliseren. Bovendien heb je als uitgever weinig grip meer op de persoonlijke relatie met gebruikers, zoals dat met abonnementen wel het geval is. Dus: wie zijn al die bezoekers en hoe ga je online traffic verzilveren? De kunst van het uitgeven online zit ‘m erin om anonieme traffic om te zetten in betalende klanten. Daarover schreven wij een serie long reads.

Mini-mail-magazine

Nog een optie is e-mail. Een prettig idee, omdat je voor e-mail niet heel erg afhankelijk bent van de grillige algoritmes van Google en Facebook en de distributie van content dus in eigen hand neemt. Je kunt online artikelen samenvoegen en zelfs gesegmenteerd distribueren op thema of voorkeur van de gebruiker. Zo maak je mini-mail-magazines die direct bij de gebruiker in de mailbox belanden, gratis of betaald. Bijkomend voordeel is dat bijna 100% van gebruikers al toegang tot mail heeft, en niet hoeft te worden overtuigd om iets nieuws te downloaden of te implementeren in z’n huidige mediadieet.

Distributie van artikelen

Wat een tweede belangrijke trend bij online content is dat de distributie van content vooral op artikelniveau plaatsvindt. Dus niet zozeer de bundeling, zoals bij print. Niemand zoekt op Google naar de woorden: mei-nummer van Quest of september issue van Happinez. Nee, om informatiebehoefte te bevredigen wordt er gezocht op inhoud en Google serveert geen homepages, maar artikelen uit.
Zo ook met de struiners. Die gaan niet langer ‘surfen’, zoals we dat in 2004 deden, om te kijken of er iets nieuws op de homepage van hun favoriete sites staat. Nee, ze klikken op specifieke artikelen of video’s in hun social media tijdlijnen. Je ziet dus bij heel vele mediamerken dat er bijna geen sprake is van direct verkeer naar sites. Ergo: mensen komen niet meer door de voordeur, maar klimmen allemaal via het keukenraam naar binnen.

De bundeling voorbij

Hoe zit het dan met de bundeling van content? Een zorgvuldig samengestelde verzameling van allerlei verhalen die je als redactie aan de lezers geeft? Eens per maand, per week of per kwartaal. De bundeling was in het pre-internet tijdperk natuurlijk een efficiënte manier om uit te geven. En nog steeds vormen gebonden magazines voor vaste gebruikers een prettige (offline) leeservaring. Alleen die vaste groep gebruikers wordt steeds kleiner.
De vraag is ook terecht of de bundeling van content zin heeft op het moment dat het online wordt aangeboden. Je kunt 1 x per maand 30 artikelen verzamelen en die in 1 klap digitaal distribueren, maar dan ben je niet slim bezig. Beter deel je 1 x per dag een nieuw verhaal via de verschillende kanalen die uitgevers tot hun beschikking hebben. Zo hou je de band met de lezers warm, en kun je beter inspelen op actualiteit (lees: relevantie).

Er zijn uitzonderingen

Er zijn echt er uitzonderingen. Voor jaarverslagen in magazine-vorm, voor specials over één specifiek onderwerp, voor naslagwerken en souvenir-nummers kan het wel werken om er een gebundelde online editie van te maken. Voor alle overige uitgaven, kies liever een lineaire content stroom om zoveel mogelijk contactmomenten met de doelgroep te bewerkstelligen en om zo te zorgen voor een constante aanwezigheid in de tijdlijnen van en mailboxen van de juiste doelgroepen.

Magazine content online geschikt maken

Naast een eigen site, zijn er verschillende mogelijkheden om magazine content te digitaliseren. Grofweg kan dat op twee manieren. Decentraal, via een extern magazine platform of centraal, via een eigen magazine app.

Externe magazine apps

Er zijn verschillende manieren voor uitgevers om content decentraal te publiceren op externe platforms. Voorbeelden zijn Apple News, Blendle, Readly, MagZio, Zinio, Topics of Tijdschrift.nl. Dit zijn digitale kiosken waar abonnees toegang hebben tot enorm veel magazine content van verschillende uitgevers of van verschillende titels van dezelfde uitgeverij. Je kunt ze vergelijken met Spotify voor tijdschriften.

Het voordeel is dat je niet zelf als uitgever je online magazine hoeft te promoten om zoveel mogelijk abonnees te werven. Dat doen de bedrijven achter deze platformen voor je, in ruil voor een deel van de opbrengsten. Sommigen delen alleen artikelen, anderen stellen hele nummers digitaal beschikbaar. Anderen bieden lezers een all-you-can-read abonnement en deze platformen investeren in de technologie om abonnees een goede gebruikers-ervaring te blijven geven.
Het nadeel van deze platformen is dat je als uitgever niet zelf diegene bent die de digitale relaties aanknoopt en onderhoudt. Het zijn dus niet jouw abonnees. Daarvoor zal je dus ook zelf het platform moeten beheren.

PDF converters

Een tweede optie die uitgevers hebben, is om met een betaalde tool print content om te zetten in prettige online leeservaring. Dat kan met zogenaamde PDF converters. Dat zijn tools die content uit PDF’s digitaliseert en beschikbaar stellen in responsive online content in HTML5. Dat betekent dat de content ‘woont’ op het web en zich kan aanpassen aan het apparaat waarop gelezen wordt. Artikelen zien er dus anders uit op desktop en op mobiel om gebruikers de beste leeservaring te geven. Bovendien is content vindbaar via Google en deelbaar via Social. Ook bevatten pagina’s interactieve elementen zoals video.

PFD converters bieden uitgevers dus een laagdrempelige mogelijkheid om print content te digitaliseren. Voordelen zijn er zeker. Alle content van een mediamerk bevindt zich op één plek, en via push notificaties kun je in contact staan met de doelgroep. De valkuil van deze tools is dat print nog altijd centraal staat in de strategie van een mediamerk en in de werkwijze die door de redactie wordt gebezigd. Anno 2021 zou je verwachten dat de meeste uitgevers crossmediaal te werk gaan en alle kanalen met dezelfde egards bedienen, ook al is het moeilijk om online geld te verdienen. Realiseer je als uitgever dat zonder een goede strategie voor online en social media, het aangaan van relaties met nieuwe klanten, heel moeilijk is.
Of een digitale versie van jouw magazine de beste crossmediale oplossing is, hangt af van de wensen, het (media)gedrag en de behoefte van jouw doelgroepen en van het concurrerende umfeld waarin een tijdschrift opereert.

We zetten een aantal PDF tools en converters voor uitgevers op een rij:

ePublisher

Dit Nederlandse bedrijf biedt uitgevers volledig beveiligde digitale tijdschriften en verrijk PDF-publicaties met video, beelden, geluid, animatie en links. Ook zijn er mogelijkheden voor een eigen app met webshop en regelen ze digitale abonnementen. Vanaf €199,- per maand. www.epublisher.world

Foleon

Voorheen bij veel uitgevers bekend als Instant Magazine. Foleon biedt allerlei opties voor HTML5-versies van magazines, die responsive zijn en interactieve elementen bevatten. Foleon levert alleen maatwerk vanaf €250 per maand. www.foleon.com

Maglr

Maglr zet content om in een aantrekkelijk visueel verhaal, dat zich aanpast aan alle devices. Je kunt gebruik maken van standaard ‘templates’ of een eigen ontwerp maken voor een online magazine met een ‘drag & drop’ block editor. Abonnement oplopend van € 200 € 950 per maand. www.maglr.com

Publitas

Publitas legt iets meer nadruk op de catalogus, in plaats van het magazine. Het bedrijf biedt dus veel kansen voor content marketing en mediamerken met een shop-extensie. Ook hier zijn alle features responsive. De kosten voor een abonnement, tussen de €29 en €299 per maand, afhankelijk van de gekozen features. www.publitas.com

PuBluu

PuBluu biedt klanten een optie voor een webkiosk of een app-kiosk voor digitale magazines en regelt voor klanten de betaling. Ook is er een mogelijkheid om berichten naar klanten te sturen. Kosten zijn €55,- per maand voor een webkiosk en € 104 per maand voor een eigen app-kiosk. Publuu.com

Tablish

Met Tablish maak je makkelijk een eigen app van jou tijdschrift (let op, geen android). Dit Britse bedrijf focust zich geheel op de appstore van Apple. Vanaf PDF naar app kost tussen de 39 en 299 Britse pond per maand. www.tablish.co.uk

H5Mag

H5mag is een tool om zelf digitale publicaties te maken, die interactief en responsive zijn. Online tijdschriften moeten dus opnieuw worden gemaakt, in deze tool. Maar omdat ze webbased zijn, zijn ze vindbaar, deelbaar en krijg je er analyses bij. Kosten: €69 per maand. www.h5mag.com

Mag loft

Met Magloft maak je van zowel pdf content als blogs een eigen digitale omgeving of app. Compleet met push notificaties. De tool heeft een PDF converter, een WordPress-plugin en ook een eigen editor om nieuwe publicaties te maken. Kosten zijn 29 tot 499 dollar per maand. www.magloft.com

Flow paper

Met Flowpaper kun je PDF’s gratis converteren naar een flipbook. Met een abonnement maak je de pdf’s responsive, vindbaar en kun je ze verrijken met interactieve content. Hoe groter het abonnement, hoe meer mogelijkheden, zoals het publiceren van webpahina’s en ePub’s. Kosten: vanaf 95 dollar. flowpaper.com

Magz Maker

Magz Maker is een online omgeving waar je jouw online magazine kunt maken en hosten. Je kunt online magazines content verrijken met animatie, video en interactiviteit, zoals een poll. De kosten variëren tussen de €100 tot €300 per maand. www.magzmaker.com

Yudu

Wordt gebruikt door grote uitgevers zoals National Geografic. Met Yudu kun je mooie online magazines maken die responsive en inetractief zijn. Prijzen worden niet gegeven (zullen wel hoog zijn). Er is ook Yudu express, een supersimpele versie die van PDF’s online versies maakt. Kosten: € 6 per maand. www.yudu.com

Joomag

JooMag heeft 2 kanten. Je kunt een PDF uploaden en er een digitale versie van maken. Of je creëert een eigen magazine vanuit vaste templates. Dan kun je ook interactieve content toevoegen, zoals video of een reactieformulier. Kosten variëren van 39 tot 149 dollar per maand. www.joomag.com

Tekst: Carolien Vader
Beeld: Daniel Cañibano via Unsplash

0 replies on “Tools: van print naar online en waarom de PDF niet werkt”