Training: Content Playbook, meer grip op je crossmediale werkproces

Datum: 26-05-2020 | Op basis van het nieuwe boek ‘Content Playbook’ organiseert team Bladendokter een 1-daagse training over het crossmediale werkproces. In de training komen verschillende aspecten van de moderne uitgeefpraktijk aan bod. Van de organisatie van een crossmediale redactie en workflow, tot het maken van een crossmediale publicatie- en distributieschema’s en kalenders. 

De 1-daagse cursus Content Playbook is speciaal ontwikkeld voor print redacties die meer online willen gaan werken, online redacties die een efficiëntieslag willen bereiken in hun werkproces en en organisaties die steeds meer content inzetten voor marketing doeleinden.

Waarom een crossmediale workflow?

Vergelijk jouw redactie eens met de volgende vergelijking. Zijn jullie een jazzband? Houden jullie van improviseren? Wordt elk optreden voorafgegaan door een kort overleg en modderen jullie verder lekker wat aan? Of is jouw redactie een klassiek orkest? Je spreekt af welke partituur er wordt voorgedragen, en ieder lid weet precies wat hij of zij moet doen. Dat laatste is natuurlijk een wenselijke situatie. Met goede werkprocessen loopt de crossmediale workflow gesmeerd en dat komt de werksfeer, de kwaliteit van de content en de motivatie binnen het team ten goede.


Productie- en distributieschema’s

Een goed lopende redactie werkt met crossmediale contentkalenders. Dat zijn overzichten waarin alle content die een redactie wil produceren, wordt ingeroosterd. Voor het plannen van artikelen in tijdschriften en kranten is een dergelijke redactionele kalender heel gebruikelijk. Ook voor publicaties online en op social media moet zo’n manier van plannen gemeengoed worden.

Content Atomisatie

Veel (online) redacties zitten in een vast patroon van produceren en publiceren. Maar er is meer. Via een systeem van content atomisatie worden grotere contentproducties in delen (atomen) aan de doelgroep aangeboden op verschillende momenten en via allerlei verschillende kanalen. Zo haal je als redactie het maximale uit je content, optimaliseer je bereik en engagement.

Redactionele workflow

Bij een goede contentkalender hoort ook een heldere taakverdeling. Online redacties moeten zich met meer zaken bezighouden, dan alleen de productie en publicatie van content. Ook de promotie en de analyse ervan is belangrijk. Welke disciplines heb je nodig om stevig in te zetten in een nieuwe en social manier van communiceren en hoe organiseer je dat?

Inhoud van de cursus

De cursus duurt een hele dag en deze hoofdonderwerpen worden behandeld:

  • Ontwikkelingen in het medialandschap
  • Wat is de levenscyclus van online content?
  • Welke rollen kies je voor een efficiënte workflow?
  • Welke soorten content zijn er?
  • Hoe maak je content aantrekkelijk?
  • Hoe werkt content atomisatie
  • Hoe maak je vaste productie- en distributieschema’s?
  • Komen tot een crossmediale contentkalender
  • Inzicht in tools voor plannen en  samenwerken

Inschrijven voor 26 mei 2020

Deze training wordt dit najaar gehouden op 26-05-2020 en vindt plaats van 9.30 uur tot 16.30 uur, inclusief lunch. De kosten zijn: € 395,- (excl. 21% BTW). Interesse? Schrijf je dan in via het formulier hieronder. Er zijn 16 plekken beschikbaar. De training kan ook in company worden gegeven. Zo worden alle medewerkers betrokken bij het maken van een nieuwe crossmediale workflow en is er ruimte om ook in te spelen op de dagelijkse praktijk, capaciteit en behendigheid van de specifieke redactie. Trainen op een andere locatie is ook mogelijk. Bladendokter.nl beschikt over z’n eigen trainingslocatie in Amsterdam (voor als je er met de redactie even helemaal ‘uit’ wilt zijn). Datum is altijd in overleg, tijdsbesteding voor deze training is een hele dag. Interesse? Laat wat van je horen!