Training: Data op de redactie

Datum: 10-12-2019 | De meeste redacties beschikken inmiddels over analyses van Google, social media en nieuwbrieven. Met deze data hebben ze een instrument in handen om het gedrag van lezers of gebruikers in kaart te brengen en het succes van content te meten. Maar weinig redacties maken goed gebruik van data. Cijfers worden misschien wel eens bekeken, maar vormen geen integraal onderdeel van het werkproces. Zonde!

Het is bij veel redacties niet zozeer een gebrek aan analyses, maar een gebrek aan kennis om analyses op een efficiënte manier in te zetten. Weten hoe je als redactie de cijfers moet duiden, leidt tot een beter inzicht in werkzaamheden. Antwoord op de vraag: wanneer is content succesvol en hoe gaat het met onze kanalen, is nodig om het dagelijkse werk op de redactie telkens te verbeteren en om steeds beter in te spelen om de behoefte van gebruikers.

Herkenbaar probleem? Bij de meeste uitgevers wordt er geregeld met analyses gewuifd. Maar weinig redacties werken echt met goed werkproces en een groeiplan op basis van data. Cijfers zeggen namelijk niet zo veel als je niet eerst goed afspreekt wat je gaat meten en welke doelstellingen en targets daarbij horen.

Training: data op de redactie

Team Bladendokter organiseert op 10 december een 1-daagse training over data op de redactie. Deelnemers leren waar de cijfers vandaan komen, hoe je ze moet interpreteren en hoe je komt tot een werkzame analyse (van alle kanalen) voor de redactie. We geven je goede criteria mee op basis waarvan je het succes van content kunt meten. De training is bedoeld voor redactioneel eindverantwoordelijken, online redacteuren, uitgevers, content marketeers en communicatie-medewerkers op individuele inschrijving. Onderwerpen die aan bod komen:

  • Hoe werkt Google?
  • Sturen op een betere vindbaarheid (SEO)
  • Analyses uit social
  • Sturen op een betere zichtbaarheid in tijdlijnen (o.a. Facebook Algoritme)
  • Succesfactoren van content
  • Basis analyse skills (Google Analytics)
  • Het maken van een data dashboard
  • Data integreren op de redactievergadering

Datum: 10 december 2019

De training wordt gehouden op dinsdag 10 december in Amsterdam, Nieuwpoortkade 2A, nabij het Westerpark. Je kunt je opgeven door hieronder het formulier in te vullen. De prijs bedraagt €395,- inclusief lunch, exclusief BTW. Je krijgt achteraf een hand out met materiaal.

Liever incompany?
Voor de training kunnen uitgevers of redacties zich ook als geheel inschrijven. De training kan ‘in company’ worden georganiseerd op locatie of op onze trainingslocatie in Amsterdam (Westerpark). Datum is altijd in overleg, tijdsbesteding voor deze training is een hele dag. Op verzoek kan er worden ingespeeld op beschikbare data op titelniveau.

Interesse? Laat wat van je horen!