Trend: de covertekst verdwijnt

In de zoektocht naar aandacht, zie je bepaalde covertrends komen en gaan. Lange tijd was het een norm om een cover te hebben met daarop een bekend gezicht, omringd door een heleboel tekst, die de inhoud van de editie duidde.

Het lijkt een ontwikkeling te zijn dat magazine covers steeds minder tekst krijgen. Dit is ongetwijfeld gerelateerd aan het inzicht dat consumenten gemiddeld 5 tot 8 seconden bedenkttijd hebben in de kiosk. Te kort om een goede analyse te maken van teksten en kreten. Nee, opvallen doe je tegenwoordig door andere keuzes te maken, door tegen de stroom in te zwemmen.

Steeds vaker zie je covers die opvallen door juist de afwezigheid van tekst. Of soms door de keuze voor een illustratie, in plaats van een foto. Nieuw is de trend om bekende gezichten op een onverwachte manier – dus niet glimlachend de lezer tegemoet kijkend – te portretteren. We vroegen art directeur en coverjunkie Jaap Biemans om deze trend te duiden.

Opmaak 1Zielloze advertentiefuiken

“Ik ben de meeste bn-koppen wel beu”, zegt hij. “Niet dat ik de bn’ers beu ben, maar wel de manier waarop ze gefotografeerd worden. Dat zien we op al die covers van de massa standaard vrouwenbladen, lees: zielloze advertentiefuiken met een nietje erdoorheen.”

Gekke combinaties

“Wat ik doe is gekke combinaties zoeken tussen personen en artwork. Ik zou dat nog veel verder door willen trekken, zoals ik deed bij de cover van Volkskrant Magazine met Lena Dunham.”

Redactioneel standpunt

“Ik voel dat bladen de urgentie hebben méér standpunten in te nemen. Ze moeten ook wel want de lezersmarkt wordt kleiner en dit is een mooie manier je te onderscheiden van die genoemde categorie zielloze vrouwenbladen. Er is behoefte aan meer uitgesproken redactionele standpunten, zowel visueel als inhoudelijk en dat begint bij de cover. Sterker nog; bij een goed blad behoort de cover het uithangbord van de redactionele standpunten te zijn.”

Als je in de losse verkoop ligt, ben je verplicht de standaard aanpak toe te passen. Gelul, natuurlijk!

Gebrek een durf

“De grap is natuurlijk dat als iedereen hetzelfde gaat doen er weer geen onderscheid is. Maar zo ver zijn we nog lang niet, bekijk het schap, het is nog steeds dertien in een dozijn! Vervolgens hoor ik dan die standaard-opmerking dat als je in de losse verkoop ligt je verplicht bent deze aanpak toe te passen. Gelul, natuurlijk! Wat ze bedoelen is dat er een gebrek aan durf en een gebrek aan creativiteit is op de redactie of uitgeverij.”

Kleiner, maar overtuigender

“Ook op andere manieren kun je lezers verleiden. Bovendien geloof ik in deze dagen veel meer in de aanpak om niet te gokken op incidentele losse verkopen maar te bouwen aan een trouwe lezersschare die veel kleiner zal zijn dan 10 jaar geleden, maar wèl overtuigender. Op die manier kun je als magazine – in combinatie met andere media – een compleet gevoel aanbieden.”

Lees hier meer over trends en ontwikkelingen op het gebied van covers?
Bekijk mijn Pinterest board boordevol cover inspiratie.
En volg Coverjunkie!