Twee oud-Sanoma hoofdredacteuren starten eigen titels

Franks Stuy en Mary Hessing beginnen beiden een eigen magazine

Is er leven na Sanoma? Het antwoord is meerstemmig ja. Twee oud-hoofdredacteuren van Sanoma beginnen ieder een eigen titel en lanceren na de zomer beide een nieuw (online) magazine. Franska Stuy (voorheen Libelle) start met een personality blog: Franska.nl. En Mary Hessing (voorheen Eigen Huis & Interieur en More Than Classic) start WOTH.

Franska Stuy was 17 jaar lang hoofdredacteur van Libelle. Ze vertrok vorig jaar bij Sanoma. In de tussentijd heeft ze niet stil gezeten. Stuy: “Ik vind zoveel dingen leuk: reizen, mooie verhalen, mode, tuinen, muziek, lekker koken. En die dingen deel ik het liefst met zoveel mogelijk mensen.” Ze mist het werk: “Met die leuke lezers en al die leuke mensen op de redactie. Ik ga ze gewoon weer gezellig om me heen verzamelen. En met mijn eigen naam leek me dan het meest voor de hand liggen. Veel vrouwen in Nederland weten waar ik voor sta.” In augustus lanceert Stuy haar online nieuwe online magazine: Franska.nl.

Die smile op je gezicht

Stuy bleef na haar vertrek bij Libelle contact houden met lezers, onder andere via mail en social media. Ze bleef maar vragen krijgen over reistips, recepten en advies. Zo is het idee voor een eigen online magazine geboren. “Dat je elke keer als je naar franska.nl gaat meteen die smile op je gezicht krijgt. Door de sfeer, de inspiratie, de knipoog, de herkenning en alle verrassende extraatjes die wij steeds opnieuw verzinnen. Het bruist bij ons. Let maar op!”

Homepage Franska

Kiezen voor online

Stuy kiest bewust voor de lancering van een online magazine: “Waarom online? Omdat ik vind dat daar echt nog iets ontbreekt in dit segment: vrouwen van 40+, general interest, gezellig, positief. Volwassen vrouwen zitten ook 24-7 online. Dat zou je niet zeggen als je het online aanbod ziet.” Stuy werkt in de lancering van Franska.nl samen met Uitgever Ewart van der Horst van PilotStudio. Het mediabedrijf in Amsterdam is producent van televisieprogramma’s en uitgever van de online magazines Amayzine.com en FavorFlav.com. Of er papieren ambities zijn, is nog niet duidelijk: “Ik sluit helemaal niets uit. Aan ambitie geen gebrek. Maar eerst wil ik dit goed neerzetten.”

World of Things Magazine

Mary Hessing werd begin dit jaar met haar voltallige redactie van Eigen Huis & Interieur ‘wegbezuinigd’. De productie van het blad ging naar Sanoma België. Ze is druk bezig met een crowd fund campagne voor de lancering van Wonderful Things Magazine (WOTH). “WOTH belooft een pittig magazine te worden, dat design interieur, modevormgeving, travel en leisure in een frisse, nieuwe stijl presenteert. We gaan deze nieuwe tweemaandelijkse glossy maken voor mensen die creatief en optimistisch in het leven staan. Dat vinden we broodnodig. Tegelijk met de Nederlandse editie verschijnt WOTH Wonderful Things Magazine ook in een Engelstalige oplage. Dat doen we omdat er wereldwijd nog steeds belangstelling is voor Dutch design en de (tikje) eigenwijze creativiteit die uit Nederland komt. Daarmee wordt ons bereik ook meteen groter en ontstaat er wisselwerking met doelgroepen uit andere EU landen (en vervolgens ook de rest van de wereld).”

tijdschriftmockup2

Schaven en bijschaven

Hessing: “Dingen die de moeite waard zijn – in design, kunst, food of mode – komen niet uit de lucht vallen, maar ontstaan uit een proces dat je wel ambachtelijk mag noemen: schaven en bijschaven, net zo lang tot het perfect is. Zoiets is helemaal niet ouderwets want mensen zoals Sergio Herman, Sabine Marcelis of Studio Drift zijn er iedere dag opnieuw mee bezig. Met ons nieuwe blad brengen we die creatieven niet alleen in beeld, maar maken we ook deel uit van die creatieve en positieve beweging. Daarom heet het Wonderful Things, omdat het ding zelf ook wonderful moet zijn.”

Papier is een must

Op de vraag waarom er wordt gekozen voor een papieren editie zegt Hessing het volgende: “Digitaal of online bezit je als lezer niet. We vergelijken het bekijken en lezen van een papieren magazine met het bezoek aan een museum. Een papieren blad is een must in dit segment. We vertellen de verhalen van de makers, zoomen in op het ambachtelijke proces met veel oog voor detail en het raffinement in het ontwerp. Tactiliteit en uitvoering van een ontwerp zijn minstens de helft van het verhaal. Waarom zou dat voor de media waarin je dit brengt niet gelden?”

Bookazines en Instagram

De keuze voor papier is een hele bewuste. Hessing: “Door de lezers word je afgerekend op het papier, de uitstraling en opmaak van een magazine. Dat is een belangrijk verkoopargument van WOTH. Designliefhebbers koesteren hun boeken en tijdschriften, ze zijn onderdeel van hun lifestyle.” Naast een tweemaandelijkse glossy verschijnen er bookazines en profileert het merk zich op Instagram, Facebook en Twitter. Ook is er de ambitie om 24 keer per jaar een online magazine te maken voor abonnees met ‘sneller’ nieuws.

Crowd funding

Hessing koos voor crowd funding om WOTH van de grond te krijgen. “We rekenen nu vooral op steun van founding partners uit de markt. Crowdfunding is er ook om de stemming op gang te brengen samen met social, een buzz voordat we verschijnen.” Wie het initiatief van Hessing wil steunen, kan tot 3 juli terecht op Indiegogo.