Viva houdt op te bestaan

Tijdschrift Viva verdwijnt

Na bijna 50 jaar valt eind juli de laatste VIVA op de mat en worden ook VIVAMama, VIVA.nl en VIVA Forum stopgezet. VIVA bereikte een doelgroep van jonge vrouwen, maar de oplage en het bereik daalde de laatste jaren sterk.

Vooral de print oplage moest het ontgelden. Viva had in 1985 meer dan 150.000 betaalde lezers, daar waren er in 2020 minder dan 30.000 van over. Uitgever DPG Media legt met de beslissing om Viva te staken de focus op de meer succesvolle merken binnen het magazine-portfolio. Voor het segment van jonge vrouwen is dat de titel Flair (43.500 betaalde oplage in 2020).

Viva: relevant en taboedoorbrekend

Debby Gerritsen, hoofdredacteur VIVA en VIVAMama: “Na jaren vol relevante, vernieuwende, taboedoorbrekende verhalen heeft VIVA echt bijgedragen aan de ontwikkeling van de jonge Nederlandse vrouw. Daar ben ik enorm trots op en ik kijk terug op een enerverende en mooie periode. Het doet me vanzelfsprekend pijn om met ons team, de freelancers en onze fans het licht uit te moeten doen.”

De rubriek Anybody

Joyce Nieuwenhuijs, directeur magazines bij DPG Media: “Ik kijk met veel respect terug op de (maatschappelijke) successen van VIVA en ik dank hiervoor al haar makers. Het was jarenlang hét vrouwenblad dat opkwam voor alle jonge vrouwen, taboes bespreekbaar maakte en bekend van ‘Anybody’ waarin lezers zich letterlijk bloot gaven. Over dergelijke maatschappelijke thema’s voeren jonge vrouwen anno nu de dialoog op een andere wijze. De cijfers en het toekomstperspectief geven ons helaas geen andere keus dan te stoppen met VIVA.”

De toekomst van vrouwen-weekbladen bij DPG Media

Woensdag 17 juni zijn de betrokken collega’s van VIVA geïnformeerd en is dit voorgenomen besluit ingediend bij de Ondernemingsraad van DPG Media. DPG Media maakt deze beslissing omdat de mediaconsumptie van jonge vrouwen steeds meer digitaal en versnipperd plaatsvindt. Om rendabel en duurzaam te groeien binnen deze doelgroep brengt DPG Media focus aan en gaat Flair deze jonge vrouwen voortaan bedienen. DPG Media zegt dat jonge vrouwen een zeer belangrijke doelgroep vormen voor de uitgever. Om voor deze doelgroep succesvol te zijn, is een onderscheidend vermogen van essentieel belang, naast een optimale digitale (lees)beleving.

Van jong tot oud

“Binnen het domein vrouwen-weekbladen richt DPG Media zich met specifieke merken op alle leeftijden, van jong tot oud. De oudere doelgroep raken we grootschalig met Margriet. De iets jongere vrouw bereiken we met Libelle en aan de dertigers bieden we Flair, wat in print gelijk blijft en digitaal groeit. De jongste lezeressen bereiken we met Tina.”, aldus Nieuwenhuijs.

Viva in hoogtepunten

  • ‘Dag breikous, dag zeurkous. In Viva is je tijd voorbij’, zo luidde de eerste zin van Viva waarin afscheid werd genomen van de beschaafdere voorganger Eva. Met Viva ontstond in oktober 1972 een nieuw blad, waarin emancipatie, werk en seks centraal moesten staan.
  • In 2007 won Viva de Mercur voor ‘beste tijdschrift van het jaar’.
  • In 2008 lanceert Viva de jaarlijkse Viva 400, een lijst met de 400 meest succesvolle Nederlandse vrouwen onder de 38 van dat moment. De lijst is een tegenhanger van deQuote 500.
  • Het hoogste oplage cijfer in 1985: 151.081. In 2018 nog maar 26.422.
  • Meeste bekende en meest gekopieerde rubriek is van de Viva: Any body startte in 1992: lezeressen staan met weggelaten hoofd naakt afgebeeld en vertellen over hun eigen lichaam. Onder andere LINDA en Vrouw hebben de rubriek ook, weliswaar enigszins aangepast.
  • Viva besteedde veel aandacht voor het positieve zelfbeeld. Dit is door de jaren heen altijd zo geweest en blijkt ook uit de dik-in-orde-bijlage die bij het nummer van 2 januari 1995 verscheen en uit de XL-modelwedstrijd die Viva enkele jaren heeft georganiseerd.
  • Vlak voor de eeuwwisseling startte Viva het Forum. Een van de eerste cases van User Generated Content in Nederland. Het werd een groot succes.
  • In 1994 werd Viva&Co gelanceerd, een special over het gezinsleven. In 2003 kwam Viva Baby, dat in 2006 werd opgevolgd door Viva Mama.