Vogue keert terug in Nederland

Vogue keert terug in NL

Vogue keert in 2022 terug in Nederland met een nieuwe uitgever en een nieuwe formule. Bloom Publishing, de boutique-uitgeverij van bladenmaker Maire Nanette Schaepman wordt verantwoordelijk voor print en LINDA. wordt verantwoordelijk voor online en social media van Vogue NL.

Vogue werd van 2012 tot mei 2021 uitgegeven door Hearst. Maar na een grootscheepse reorganisatie werd besloten de uitgeeflicentie van Vogue te staken. Nu neemt bladenmaker Marie Nanette Schaepman het initiatief om Vogue weer op de markt te brengen. Schaepman is eigenaar van Bloom Publishing en een oude bekende in het vak. Zij stond ook aan de wieg van de glossy’s JAN en Vogue Living. Mediamerk LINDA. neemt voor VogueNL alle online en social activiteiten op zich. Samen zijn deze twee uitgevers verantwoordelijk voor Vogue in Nederland. Schaepman wordt founding editor van Vogue NL. De nieuwe hoofdredacteur wordt op een later moment bekend gemaakt.

Kleine boutique-uitgeverij

Schaepman zegt: “Ik ben ongelooflijk trots dat we met onze kleine boutique-uitgeverij, de kleinste van de 27 landen waar Vogue wordt uitgegeven, het vertrouwen van Condé Nast hebben gekregen om de mooiste en sterkste titel ter wereld terug te brengen in Nederland. Door de samenwerking met LINDA. zien we de kans de grootste high-end community van Nederland te worden, in print en online. Jildou en ik kennen elkaar heel lang, maar hadden nog nooit samengewerkt. We hebben enorm veel zin om dit avontuur samen aan te gaan.”

De handen ineenslaan

Jildou van der Bijl – creatief directeur LINDA.: “Ik vind het geweldig dat de twee sterkste vrouwenmerken van Nederland op deze manier de handen ineenslaan. Met de opgebouwde kennis en ervaring bij LINDA. op het gebied van online content, social strategie en digitale distributie, en het printteam onder leiding van Marie Nanette kunnen wij het wereldberoemde merk Vogue in Nederland groot maken. We zullen daarvoor bij LINDA.nl uitbreiden met een team dat verantwoordelijk wordt voor Vogue.nl.”

Het is natuurlijk geen toeval dat de huidige hoofdredacteur van LINDA., Karin Swerink, jarenlang hoofdredacteur is geweest van Vogue NL en ook betrokken was bij de lancering in 2021. Swerink maakte in in 2019 de overstap van Vogue naar LINDA.

Lange geschiedenis Vogue in Nederland

Markus Grindel – Managing Director, Global Brand Licensing, Condé Nast: “Vogue en Nederland hebben een lange gezamenlijke en succesvolle geschiedenis. Wij verheugen ons op de samenwerking met Bloom en LINDA., om die geschiedenis voort te zetten en de positie van Vogue als leading modemagazine verder te versterken, zowel in print als online, socials en video.”

Marie Nanette Schaepman wordt founding editor van Vogue Nederland. Foto is van Brenda van Leeuwen

Schaepman is van plan om voor Vogue een nieuwe formule te maken. Met een nieuwe redactionele aanpak krijgt elk nummer van Vogue NL een geheel eigen thema. Uniek hierbij is dat de fotografie, styling en journalistiek compleet in eigen hand wordt gehouden. Alle content is fris, nieuw en exclusief geproduceerd. Vogue.nl en de bijbehorende social kanalen zullen vanaf 1 januari 2022 online gaan. Het eerste Vogue magazine verschijnt februari 2022.