Vogue op weg naar een duurzame toekomst

Rinke Tjepkema wordt nieuwe hoofdredacteur van Vogue

Vogue gaat de eigen activiteiten kritisch onder de loep nemen. Het mediamerk lanceerde afgelopen december een uitvoerige verklaring van goed gedrag. En de eerste resultaten mogen er zijn.

In december kwam Vogue’s uitgever Condé Nast met een wereldwijde verklaring omtrent een aantal maatschappelijk kwesties. Alle 26 hoofdredacteuren van alle edities van de modeglossy tekenden mee aan de Vogue Values, een wereldwijde mission statement, over milieu en diversiteit.

Celebrate culture and preserve our planet

Vogue bereikt met al z’n extensies wereldwijd zo’n 268 miljoen mensen. Voor dat miljoenenpubliek wil het mediamerk haar verantwoordelijkheid nemen. Een citaat uit de Vogue Values: “For over a century, Vogue has empowered and embraced creativity and craftsmanship; celebrated fashion, and shined a light on the critical issues of the time. Vogue stands for thought-provoking imagery and intelligent storytelling. We devote ourselves to supporting creators in all shapes and forms. Vogue looks to the future with optimism, remains global in its vision, and stands committed to practices that celebrate cultures and preserve our planet for future generations.
We speak with a unified voice across 26 editions standing for the values of diversity, responsibility and respect for individuals, communities and for our natural environment. Our audiences expect Vogue to be socially responsible, to represent people from all backgrounds and to have a strong voice on current affairs and global issues.”

Wereldwijde samenwerking

Roger Lynch, CEO van Condé Nast, stelt dat Vogue, als toonaangevende modeglossy, heel goed in staat is om mensen te bewegen, te beïnvloeden en te inspireren. Daarmee neemt het merk de verantwoordelijkheid voor zaken die nu van belang zijn:
“For over a century, Conde Nast’s titles have driven the cultural conversation and propelled meaningful change around the world. This new commitment underscores what we can accomplish when we work together to leverage our global reach.”

Vogue Italia lanceert in jan 2020 een editie zonder fotografie

Vogue zonder fotoshoots

De eerste manifestatie van de Vogue Values, komt uit Italië. Het januari nummer van Vogue Italia bevatte geen foto’s, alleen illustraties. Emanuele Farneti legt uit waarom: “Er zijn 150 mensen betrokken bij de gemiddeld acht fotoshoots uit de september editie. Die behoeven: ongeveer 20 vluchten, 12 treinreizen, 40 auto’s op stand by. 60 leveringen uit het buitenland. Lampen branden uren non-stop, deels gevoed door benzine slurpende generators. Alle kleding wordt in plastic verpakt en vervoerd.” Farneti is van mening dat er de publicatie van haar magazine sprake is van een ‘significant environmental impact’.

De Italiaanse redactie van Vogue wilde aantonen dat ze met de combinatie tussen kunst en mode prima in staat zijn geweest om een prachtige editie te maken, zonder nadelige consequenties voor het milieu.

Plannen voor Nederland

Rinke Tjepkema, hoofdredacteur van Vogue in Nederland stond in eerste instantie nogal sceptisch tegenover de statement. “De doelen die zijn gesteld, zijn nogal generiek. Wat houden ze in? Alle Vogues mogen er zelf een invulling aan geven.”

Goede PR stunt

Tjepkema vind de januari editie van Vogue Italia ‘een hele goede PR-stunt.’ Ze legt uit: “We maken een papieren tijdschrift. Ook de mode is verre van duurzaam. Maar toch is Vogue een groot platform waar we veel mensen kunnen informeren en inspireren over duurzaamheid.” Op Vogue.nl zijn de afgelopen maanden al diverse artikelen verschenen over duurzaamheid en wat lezers zelf kunnen doen om een verschil te maken. “Ja, die scoren overigens erg goed”, aldus de hoofdredacteur.

Daad bij woord

Vogue.nl wil nog niet te veel prijsgeven over nieuwe, duurzame, inclusieve en impactvolle plannen. Tjepkema:
“Komend jaar plannen we een aantal specials rondom de besproken thema’s”. Wel geeft ze aan op zoek te gaan naar een
Sustainability Editor: “We hebben echt behoefte aan iemand die verstand van zaken heeft over de impact van ons werk op het milieu. Iemand met wie we kunnen sparren over al onze plannen. Ook op het gebied van diversiteit en inclusiviteit gaat Vogue in Nederland kijken naar een bredere representatie. Niet alleen in het blad, maar ook op de werkvloer en in de freelance pool.