Vogue photoshoot: achter de schermen

Vogue_petalpushers
Maart en september zijn de twee belangrijkste issues voor de Amerikaanse Vogue. Het zijn de nummers die verschijnen vlak nadat modeontwerpers hun nieuwe collecties hebben getoond. Hoe je komt van modeshow naar magazine spreads? Vogue laat ons meekijken achter de schermen bij de de redactie, de photoshoot en de uiteindelijke totstandkoming van de reportage ‘Petal Pushers’.

Deel 1: het concept

Tabitha Simmons, fashion director van Vogue, kreeg het idee om iets met bloemenprints te doen tijdens een van de modeshows die ze bezocht. De ideeën voor photoshoots worden gepitcht op de redactie. Na het zien van alle collecties worden de reportages voor de komende 3 maanden gepland. Per designer maakt de redactie moodboards van de mooiste items, die het beste passen bij de geplande verhalen. Deze items worden in de studio verzameld, modellen worden gecast en ter plekke worden de beste combinatie gekozen voor de photoshoot.

deel 2: de photoshoot

Er zijn ongeveer 30 mensen op een set. Je hebt vijf modellen, een leger aan stylisten voor haar, make up, en de kleding. “We wanna make great pictures and tell great stories. That is our job”, zegt Virginia Smith, Market Director, Fashion and accessories van Vogue. In twee dagen tijd worden er vooral keuzes gemaakt. Wie draagt wat, met welk haar en make up en hoe passen modellen, decor en licht samen in de photoshoot.

Deel 3: het selecteren van de foto’s

Vogue’s Art Director, Alberto Orta selecteert de beste foto’s uit de photoshoot. Raul Martinez, Design Director bepaalt de volgorde op de plank. En dan verschijnt Anna Wintour – ja, ook binnen voorzien van grote zonnebril. Ze scant de foto’s. Turft welke designers de selectie hebben gehaald en mompelt, soms bijna onhoorbaar haar commentaar. En uiteindelijk luidt de conclusie van Fashion Director Simmons: “If it’s a winner, it will be in the March issue. If it’s a binner, it won’t be in any issue”.