Waarom Linda het beste tijdschrift is

Het magazine LINDA. won gister tijdens het tijdschriftengala de prijs voor Het Beste Tijdschrift van 2013. Het is de tweede keer dat LINDA. deze prijs in de wacht sleept.

LINDA. doet het, tegen de trend in goed. De oplages hebben de afgelopen jaren een stijgende lijn laten zien. Het blad is in de tien jaar dat het nu bestaat, uitgegroeid tot een van de grootste en meeste populaire damesbladen van Nederland. Het merk is volop in ontwikkeling. Extensies als l’Homo en LINDA. Meiden scoren goed, in september lanceerde LINDA. een nieuwssite en er wordt volop gewerkt aan de ontwikkeling van een boekenreeks.

Het blad dat ze zelf graag zien
Het succes van LINDA. ligt in de visie waarmee het blad is opgestart en waarmee het nog steeds werkt. De meeste uitgevers staren zich blind op twee dingen: de concurrentie en de kansen in een bepaald marktsegment. Wat krijg je dan? De grootst gemene deler, the middle of the road. Bij LINDA. kijken ze niet naar ijkpersonen, dat hebben ze nooit gedaan. De redactie maakt het blad dat ze graag zouden willen kopen. En daarmee varen ze op gevoel. De redactie snijdt onderwerpen aan die andere bladen niet aandurven, ze kiezen voor prachtige fotografie, sterke art directie en daarmee zetten ze een vrouwenblad weg dat uniek is in z’n soort.

On- en offline
Het tijdschrift blijft groeien door juist dat gevoel dat de makers er in stoppen. Dat geldt voor de extensies, zoals l’Home en LINDA. meiden, maar ook voor de in september gelanceerde nieuwssite. De cijfers zijn indrukwekkend. Twee maanden na de start van LINDA. Nieuws heeft de site een miljoen unieke bezoekers en 3,5 miljoen pageviews. En door in 2014 ook te investeren in boeken laat het merk zien dat het zeker nog gelooft in een toekomst voor print. Het maakt bijna niet uit wat LINDA. aan extensies verzint. Met het juiste gevoel zouden ze zelf borduurpakketten op de markt kunnen brengen.

Binnen een jaar winstgevend
In 2004 won LINDA. al eerder een Mercur voor Beste Tijdschrift van het jaar. Toen zei de jury: “Het blad heeft een nieuwe doelgroep gevonden en daarmee de markt verruimd, en het was met direct een hoge oplage binnen een jaar winstgevend.”

linda_coversIedereen houdt van Linda
Dit jaar las het juryrapport: “Outstanding. De jury spreekt graag haar moers taal, maar voor de constant hoogstaande kwaliteit van LINDA. past alleen dit Engelse superlatief. LINDA. zet al tien jaar de toon in tijdschriftenland. Naar geen enkele andere glossy kijkt de concurrentie met zo veel interesse – en soms jaloezie – mee. LINDA. is in alle aspecten van het ambacht zorgvuldig. De grootste glossy, rijkelijk voorzien van advertenties (hoezo crisis?), wordt liefdevol en met oog voor detail gemaakt. Achter elke pagina, van servicerubriek tot coverreportage, schuilt een doordacht idee.

LINDA. staat nooit stil. De redactie – onder aanvoering van het complementaire duo Jildou van der Bijl & Linda de Mol – schuwt het taboe niet. Van jubileumnummer 100 (400 pagina’s schoon aan de haak; 100 lezeressen op de uitklapcover) werden welgeteld 252.915 exemplaren verkocht! Dank u. De losse-verkoopoplage blijft nog altijd groeien net als het aantal abonnees, terwijl ook adverteerders de weg naar het magazine – en ook de online omgeving – massaal weten te vinden. Met apps voor IOS en Android en de lancering van een eigen nieuwssite blijft LINDA. voorop lopen. Vernieuwing zit in het DNA van LINDA. Zo is Lindanieuws.nl niet alleen gedurfd, goed en actueel, maar ook meteen een hit. De vier specials (MEIDEN, MODE, WONEN en L’HOMO) scoren soepel mee en trekken andere adverteerders en lezers aan.

Organiseert LINDA. een Kippenvelconcert? De HMH staat bomvol! LINDA. – al tien jaar top – schroefde het hoge niveau nog een fractie op. Van kapster tot grachtengordel: iedereen vindt LINDA. leuk. De jury ook. Maar bovenal: professioneel en gepassioneerd. LINDA. is een parel voor het vak. Na 2004 is het nu opnieuw raak: LINDA. wint de Mercur Tijdschrift van het Jaar 2013.”

Nog meer prijzen:
Tijdens de Mercurs, het jaarlijkse tijdschriftfeest, zijn er meer titels en bladenmakers in de prijzen gevallen. Hieronder een overzicht.

Beste nieuwkomer: De Nederlandse editie van Women’s Health ontving de Mercur voor Lancering van het Jaar.

Ouvreprijs: De Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Publiekstijdschriften werd toegekend aan Arendo Joustra, hoofdredacteur van Elsevier.

Beste hoofdredacteur: Robert van den Ham van AutoWeek nam de Mercur voor Hoofdredacteur van het Jaar in ontvangst.

Beste innovatie: De Unlock History App over de Gouden Eeuw van het Historisch Nieuwsblad kreeg de Mercur voor Innovatie van het Jaar.

Beste marketing: De campagne waarmee Margriet haar 75-jarig bestaan vierde, met onder andere een expo op het Museumplein in Amsterdam, leverde de Mercur voor Marketingactie van het Jaar op.

Beste art direction: Esquire won de Mercur voor Artdirection van het Jaar.

Beste reportage: ‘Een gruwelijke healing’ uit de serie Sterke Verhalen van Vrij Nederland werd verkozen tot beste tijdschriftreportage van 2013.