Waarom er een virtueel model op de cover van Glamour staat

Glamour heeft een virtueel model op de cover

Lil Miquela, de Amerikaanse virtuele influencer, heeft er een Nederlandse collega bij gekregen: Raven, het eerste Nederlandse virtuele model dat de cover van Glamour mag sieren en in een interview uitgebreid toelicht hoe haar leven eruit ziet. Raven is een virtueel model, zij bestaat niet echt. Hoe komt haar gezicht dan op de cover van een tijdschrift terecht?

Sinds vorige week ligt de editie van Glamour in de schappen met Raven op de cover. Tegelijkertijd is het een editie van Glamour met een maatschappelijk thema: de grens tussen echt en nep en hoe ver we soms gaan in dit digitale tijdperk voor bekendheid, likes en fame.

”We wilden iets met het thema Digital Revolution, de grens opzoeken van wat er tegenwoordig mogelijk is, omdat de grens van wat echt is en nep vervaagd.” zegt Anke de Jong, hoofdredacteur van Glamour. ”Toen er een cover moest komen dacht we: waarom niet het eerste Nederlandse virtuele model creëren?”

De geboorte van het virtuele model

In 2016 werd Lil Miquela gemaakt, ze kreeg een Instagramaccount en paste dezelfde tactiek toe die zo kenmerkend is voor een grote generatie Instagramgebruikers. Het leverde haar 1,5 miljoen volgers op en veel media-aandacht. En Lil Miquela is niet de enige, er zijn nog meer virtuele modellen met duizenden volgers op Instagram en grote merken waarmee de virtuele modellen mogen werken. Maar het levert ook kritiek op, want vele – met name jonge – volgers spiegelen hun leven aan dat van een influencer. En zou het leven van een virtueel model geen vertekend beeld geven?

Iedereen doet het

Volkskrant beschrijft een telefonisch interview tussen een bekende YouTuber en Lil Miquela: In een interview met YouTuber Shane ontwijkt Miquela de vraag wat er nep aan haar is en wat echt. Op de vraag of haar foto’s zijn bewerkt, antwoordt ze: ‘Noem één persoon op Instagram die zijn foto’s niet bewerkt’.

Iedereen kan tegenwoordig foto’s bewerken met photoshop en allerhande apps en zichzelf beter voor de dag laten komen, stemmen die worden vervormd voor muziek en video’s zijn geen uitzondering en grote Instagram influencers plaatsen niet zomaar een foto voordat deze het juiste filter heeft meegekregen en past bij alle andere plaatjes in de feed. Wat dat betreft verschillen virtuele modellen niet veel van echte influencers.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Raven (@therealraven1996) op

Geen perfect leven

Glamour’s Raven heeft ook een realistisch leven gekregen: ze schrijft gedichten, geeft aan dat ze grote merken nu nog niet kan betalen en loopt mee tijdens de Women’s March in Amsterdam. Anke de Jong over het model: ”Raven is een cool girl next door. Ze is niet perfect, niemand is perfect. We proberen die boodschap ook uit te dragen, door haar een stem te geven. Raven is een echte millennial van nu en staat voor veel meer dan een mooi plaatje. Ze is stoer, komt op voor diversiteit en heeft een open blik, maar ze is ook eerlijk. Ze heeft absoluut geen perfect leven, ze is heel hard aan het werken aan haar modellencarrière en schrijft gedichten. Ze verdient ook nog niet genoeg om al het moois te kopen en ze probeert door zichzelf te presenteren ook te laten zien dat er heel veel verschillende vormen van schoonheid bestaan.”

Kritisch blijven kijken

Hoe echt het leven ook mag lijken van een virtueel model en hoeveel een echte Instagram influencer ook photoshopt, het blijft belangrijk om kritisch te kijken in dit digitale tijdperk. Anke de Jong: ”Ik vind het belangrijk dat jonge vrouwen in Nederland begrijpen dat alles online ‘fake’ is. Het is prima om je te laten inspireren door influencers, maar blijf trouw aan jezelf. Je bent goed zoals je bent, dat is altijd de boodschap die we uitdragen met Glamour. Ik vind ook dat je influencers niet af moet doen als neppe mensen, of mensen die alles doen voor aandacht. Het zijn veelal zakenvrouwen. En veel belangrijker: we moeten elkaar steunen, ik vind niet dat we elkaar moeten afvallen. Net zoals avatars, virtuele influencers en hologrammen: laten we ze omarmen en erover in gesprek gaan, het ter discussie stellen en er kritisch naar kijken, dan komen we verder.”