Wendy stopt met de reguliere printuitgaven

Wendy van Dijk

Wendy van Dijk stopt met de reguliere uitgaven van ‘Wendy’, de feelgood glossy over de zoektocht naar een gelukkig en gezond leven. de Wendy werd in eind 2014 gelanceerd en verscheen acht keer per jaar. In plaats daarvan gaat het platform ‘digital first’ en worden er specials in print gepubliceerd.

update: 17-01: waarom stopt Wendy met haar glossy?

Op Wendyonline.nl schrijft ze: “Wij hebben er voor gekozen om een digital first bedrijf te worden, om zo onze doelgroep nog beter te bereiken. We willen ons meer focussen op onze dagelijkse content, omdat we zien dat de groei op online en social groot is en er dus een enorme behoefte bij ons publiek is om iedere minuut van de dag pakkende verhalen te lezen en goede tips te krijgen. Voor mij is ‘een helpende hand bieden’ heel essentieel. Via online en social kan dat op dagelijkse basis en heb je rechtstreeks contact met je publiek.”

Geluk en gezondheid

Het mediaplatform van Wendy van Dijk werd eind 2014 (in eigen beheer) gelanceerd als campagne voor een meer positief tegengeluid in de media. Op Wendyonline.nl zegt de presentatrice: “Er is negativiteit genoeg in de wereld. We worden er dagelijks via kranten, internet en tv mee geconfronteerd en besmet. Het is de hoogste tijd voor een tegengeluid. Laten we elkaar inspireren met hoop, kracht, liefde, informatie en ontspanning.”
Volgens het persbericht blijft Wendy zich richten op de zoektocht naar geluk en een gezond leven. “We hebben daarin al een forse stap gemaakt, onder meer met onze zeer goed gelezen en gewaardeerde powerstories, echte verhalen van mensen die het zwaar hebben gehad, maar ijzersterk door zijn gegaan.”

De wereld van print verandert

Wendy stelt: “In de wereld van print zie je dat er ook daar in snel tempo veel aan het veranderen is en daarom willen we ons ook daar meer focussen op het bieden van een helpende hand. Daarom gaan we de traditionele nummers vanaf voorjaar 2020 vervangen door WENDY specials, die beter op die behoefte naar hulp en inspiratie inspringen. Met strategische partners zijn we in gesprek om dit alles uit te breiden in de komende jaren.”

Zoektocht naar meer vrijheid

Een belangrijke reden om de focus te leggen op specials is de vrijheid die bij het maken van ‘gelegenheidsprint’ komt kijken. Je zit immers niet vast aan een patroon van harde deadline, zoals je dat hebt met een reguliere frequenties. Wendy: “Het fijne van specials is juiste die vrijheid. En de flexibiliteit die je kunt hebben om het juiste piekmoment in het jaar te kiezen. Niet alleen vanuit het perspectief van de lezers (denk aan bijvoorbeeld de vakantieperiode) maar ook aan de hand van de inhoud.”