Wired viert feest

Wired_ferranWired geldt al jaren als voorloper op het gebied van editorial design en media-innovatie. Het magazine gaat over de manier waarop technologie onze cultuur, economie en samenleving beïnvloedt. Wired bestaat 20 jaar en heeft voor de gelegenheid het gehele blad grondig gerestyled.

Technologie zou de rock&roll van de jaren negentig worden. Dat was de mening van Louis Rossetto, die het blad eind jaren tachtig ontwikkelde. De tijd voor Google en Facebook. De tijd waarin niemand een smartphone bezat en  computers alleen in universiteiten en onderzoeksinstellingen te vinden waren. In januari 1993 verscheen het eerste nummer.


Experimenteren met extensies
In de afgelopen 20 jaar heeft Wired toon gezet in het medialandschap. Het was een van de eerste magazines met een online editie. Hotwired werd in 1994 gelanceerd als online magazine met als doel om de grenzen van het jonge internet te ontdekken. De site lanceerde de eerste banner (Have you ever clicked your mouse right here? You will!)
Het blad experimenteerde ieder nummer opnieuw met de inhoudsopgave en heeft aan de wieg gestaan van de infographic. Het introduceerde termen als ‘the long tail‘ en ‘crowdsourcing’. Ook lanceerde Wired in 2010 een van de eerste e-zines voor iPad.

HotwiredDe digitale generatie
In de allereerste editorial schreef Rossetto: “Er zijn genoeg tijdschriften over technologie. Maar Wired hoort daar niet bij. Wired gaat over de machtigste mensen van deze planeet: de digitale generatie.” Dit uitgangspunt staat ook aan de basis van de restyle, die vanaf het 20ste jubileum nummer (juni 2013) is doorgevoerd.

Integraal onderdeel
Claudia de Almeide, Wired’s design director, vertelde in een interview voor Mashable: “Welke rol speelt technologie tegenwoordig in onze levens? En hoe vertaal je dat naar de pagina’s van Wired, op zo’n manier dat mensen zich ermee verbinden en dat het actueel aanvoelt? Ik denk dat technologie veel meer is dan onze computers. Het is een integraal onderdeel van onze levens.”


Wired_spread
Meer lifestyle
Het doel van de restyle is om van Wired minder een technologie tijdschrift te maken en meer een lifestyle magazine. En dat is ook gelukt. Het blad is iets rustiger geworden, het kleurenpallet is gestroomlijnd. Sommige pagina’s doen denken aan Monocle of New York Times Magazine. Gelukkig zijn de sterke graphics en de vele illustraties gebleven.

Scannende ogen
Daarmee bevestigt Wired z’n kennis van de moderne tijdschriftlezer. Door het dagelijks gebruik van computers en smartphones is de mediaconsument veranderd. We lezen niet langer, maar scannen in de zoektocht naar relevante content. Dat geldt niet alleen voor beeldschermen, maar ook voor print. Wired faciliteert in de nieuwe vormgeving dit scangedrag goed, met veel bijschriften, kaders en illustraties, die op zichzelf veel content bevatten.

Bladritme
Naast al het scannen en zappen valt er in de nieuwe Wired ook gelukkig nog genoeg te lezen. Het bladritme wordt goed in balans gebracht door lange artikelen, die dan ook verspeend zijn van beeld om de lezende ogen niet te veel af te leiden.

Lees verder ook het interview met Claudia de Almeida over de redesign van Wired op Mag Culture. 

 

 

 

 

 

 

 

0 replies on “Wired viert feest”