Zorgt de overname van Sanoma door DPG Media voor meer succes?

schaalvergroting in de media door de overname van Sanoma door DGP Media

Het was een drukke dag met veel interviews. Er is veel interesse in de overname van Sanoma door DPG Media. Over deze overname en de impact die het samengaan van deze twee grote uitgeverijen hebben, valt veel te zeggen. Enkele gedachtes:

Door Carolien Vader

Nieuws en en entertainment

DPG media heeft drie strategische doelen: nieuws, entertainment en online dienstverlening. Met de koop van Sanoma worden alle drie de vakjes afgevinkt. Nu.nl voorziet in de versterking van de nieuwstak, en vooral in de ambitie om journalistiek te digitaliseren. Met de koop van tijdschrift merken als Libelle, Margriet, vt wonen, Donald Duck, Flow en Viva wordt er in een klap een enorme lading geven aan de ambities om te groeien met entertainment. Bovendien heeft Sanoma verschillende online diensten, zoals online testpanels, voordeelsites als Scoupy en de enorme bak aan miljoenen persoonsgegevens die Sanoma over de jaren heen heeft verzameld en verrijkt, met onder andere gegevens uit abonnementen, babyboxen en online aankopen.

Schaalvergroting en het recyclen van content

Voor DPG media is schaalvergroting niets nieuws. Een nieuwsartikel gaat vaak rond op meerdere nieuwsites. Tussen de merken wordt veel content uitgewisseld. De vraag is of deze praktijk ook wordt doorgevoerd bij de titels van Sanoma. Gaan Libelle, Margriet en Viva content aanleveren voor de specials en lifestyle katernen van de kranten? Of zie je straks Libelle artikelen ook op Margriet.nl de ronde doen? Of wordt de content van Sanoma-titels straks toegevoegd aan Topics, het digitale all-you-can-read abonnement van DPG. Daarmee krijg je een gedegen concurrent van andere digitale kiosken, zoals Blendle en Readly.

Digitale kansen voor tijdschriften

Er woerd bij Sanoma nog goed geld verdiend aan –vooral de grote- printtitels. Logisch: met abonnementen en losse verkoop heb je een ROI op content. Er is met fysieke producten wat makkelijker inkomsten te realiseren dan met online content. Er is nog een grote groep, vooral wat oudere Nederlanders die print in z’n dagbesteding een plek geeft.
Dat is de reden waarom er bij veel tijdschriften, en ook bij Sanoma de afgelopen jaren niet heel veel is geïnvesteerd in de online extensies van bekende magazine merken. Een uitzondering: LINDA. en Libelle.nl. LINDA. is eerder al verkocht aan John de Mol en Erik Roddenhof, CEO DPG Media stelde dat er voor bekende magazine merken van Sanoma ook een digitale toekomst is bij DPG. Zullen Libelle en Margriet, in navolging van voorloper LINDA.nl, ook met nieuws komen? Zullen de eerste experimenten met betaalde, premium online content over alle merken worden doorgevoerd? Feit is at er veel kansen liggen in de digitale transformatie van bekende mediamerken.

Interne nieuwsdienst

NU.nl is natuurlijk het kroonjuweel in het Sanoma-pakket voor een nieuwsorganisatie als DPG Media – uitgever van onder andere Trouw, AD, Volkskrant, het Parool en verschillende regionale kranten. Je kunt verschillende toekomstscenario’s schetsen. Neemt de redactie van NU.nl de rol over van intern persbureau? En welke consequenties zal dat hebben voor een organisatie als het ANP (ook onlangs gekocht door John de Mol)?

Drietrapsraket

Je kunt je ook voorstellen dat NU.nl een rol kan spelen in de distributie van de online content van de Volkskrant, het AD, Trouw en de regiokranten. Publiceren in een drietrapsraket. Het achtergrondverhaal in de krant, het artikel op de nieuwssite van de krant en de eerste nieuwsflits (met link) op NU.nl. Met de 8 miljoen maandelijkse gebruikers die NU.nl nu heeft, vormt dit online platform de perfecte ‘startpagina’ voor een diepere nieuwsvoorziening van de kranten.

Glazen bol

De komende maanden zullen de gevolgen van het samengaan van twee uitgeefreuzen in Nederland zichtbaar worden. Feit is dat er in het kleine Nederlandse taalgebied ontzettend veel kranten en tijdschrifttitels zijn. Mediamerken die elkaar al jaren het concurrerende vuur aan de schenen leggen. Ik ben benieuwd of het samengaan van Sanoma en DPG Media een kostenbesparing teweeg kan brengen en een efficiëntieslag in de productie, maar vooral ook de distributie van content. We shall see!

Meer en interessante links

Piet Bakker schets op SVDJ in allerlei grafieken de impact van de fusie: ‘Hoe machtig wordt DPG na de fusie’ – >> lees meer

De Volkskrant praat met verschillende experts over de consequenties van de fusie: ‘Een mediareus is geboren’ – Lees verder >>

Follow the Money kijkt naar de manier waarop Belgische mediapartijen met ‘stille staatssteun’ Nederlandse uitgevers in handen kregen – Lees hier >>