Waarom Instagram Stories meer aandacht verdienen dan jouw feed

We kennen allemaal Instagram Stories en hebben er veelal ook mee geëxperimenteerd of leuke rubrieken voor bedacht. Maar als er content strategieën gemaakt worden, wordt er meestal eerst gekeken naar de mogelijkheden voor updates in de feed. En dat past niet meer bij deze tijd en de laatste ontwikkelingen van Instagram. Wij leggen uit hoe het anders kan. 

Meer lezen over Instagram? Klik hier!

Het belang van Instagram Stories

Door alle veranderingen in het algoritme van de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat gewone updates zoals zichtbaar in jouw feed lang niet meer de betrokkenheid behalen die het kreeg in het pre-algoritme-tijdperk. Gelukkig heeft Instagram ons iets in de plek gegeven waar in elk geval zichtbaarheid gegarandeerd is en bij regelmatig gebruik ook groeit in bereik: Stories. Het delen van verhalen is de laatste jaren nog belangrijker geworden, belangrijker zelfs dan andere updates delen.

Betere zichtbaarheid van jouw account

Stories van de personen die jij volgt worden bovenaan in Instagram verzameld en in een horizontale rij weergegeven. De accounts die vooraan staan is een mengeling van accounts waarmee jij de meeste interactie hebt en accounts die recent iets aan hun verhaal hebben toegevoegd. Als jij als account dus gedurende een dag regelmatig iets toevoegt aan jouw verhaal kan jouw bereik groeien omdat de kans dat jouw account weer vooraan in het rijtje wordt geplaatst heel groot is.

Als je daarnaast ervoor zorgt dat er een hoge mate van interactie mogelijk is met jouw verhalen, zal de betrokkenheid op jouw content stijgen en zal het algoritme van Instagram jou daarvoor belonen.

Storie Strategie

Welke content is nu geschikt voor Stories? Stories blijven 24 uur zichtbaar en kunnen dus prima dienst doen als wegwerpcontent. Je kunt Stories gebruiken om content extra aandacht te geven of verhalen aan te prijzen. Zeker als een account meer dan 10.000 volgers heeft, bieden Stories via een swipe-up direct verkeer naar de site.

Kies voor een Storie Strategie een van de volgende scenario’s.
1: Stories vormt de ‘homepage’ van jouw site. Alle nieuwe artikelen op de site krijgen een ‘flyer’ of een ‘trailer’ via Stories en de mogelijkheid voor een swipe-up. Kies deze optie als je een hoge mediadruk hebt op jouw online platform (bijvoorbeeld als je veel nieuwsberichten publiceert)
2: Elke dag vertel je via Stories één afgerond verhaal van minimaal 3 en maximaal 10 stappen. Denk: stripverhaal. Gebruik daarvoor een combinatie van beeld en tekst of video en tekst. De laatste stap in het verhaal heeft een swipe-up. Kies deze optie als je een lagere mediadruk hebt en long-form content extra onder de aandacht wilt brengen.
3: Maak een weekschema waarin je elke dag een Story plant, die en ander doel dient. Bijvoorbeeld: 3 x per week een Storie-verhaal (zie optie 2), 2 x per week een Story die engagement oproept, zoals een poll, quiz, Q&A of een achter de schermen-video, 2 x per week een story die tot conversie moet leiden (bijvoorbeeld voor marketing of traffic naar een webshop).

Swipe-up

Via Stories krijg je dus direct verkeer uit Instagram. Het is dus een goede zaak om daarvoor aandacht te geven. Een extra call to action voor jouw volgers, om ze ook daadwerkelijk te vragen om te swipen. Dat kun je extra benadrukken door aandacht aan de swipe-up te geven in video content, of door het gebruik van tekst, plaatjes of Gif’s. Vanaf augustus geeft Instagram gebruikers meer creatieve vrijheid om de swipe-up in content te integreren. Lees meer daarover in dit artikel van The Verge.

De nieuwe tijdlijn

De tijdlijn of feed op Instagram krijgt met de toenemende Story-content een nieuwe functie. Jouw profielpagina en bijbehorende feed en highlights zijn daardoor eerder een soort homepage geworden van jouw merk. Het is dus belangrijk om op jouw profiel duidelijk te zijn over wie jij bent, waar jij voor staat, eventuele vragen bij aanstaande volgers weg te nemen door highlights te gebruiken en heel praktisch contact leggen of de website bekijken toegankelijk maken.

Echt met Instagram aan de slag

Nieuwsgierig naar hoe dit eruit kan zien? Tijdens de training Instagram leren we jou meer over het gebruiken van Stories en inrichten van jouw profiel als merk met uiteraard veel inspiratie en handige voorbeelden. Daarnaast geven we ook handvaten om het beheren van een Instagramaccount onderdeel te maken van jouw workflow.

Team Bladendokter organiseert geregeld digitale trainingen over Instagram. Meer lezen of gelijk aanmelden? Klik hier of op de banner ↓