Podcast: onderzoeker Karin Schut over jongeren en nieuws

Karin Schut onderzoeker van het Commissariaat voor de MEdia over jongeren en nieuws

Karin Schut is onderzoeker en heeft in opdracht van het Commissariaat voor de Media onderzoek gedaan naar het gedrag van Nederlandse jongeren in relatie tot het nieuws. In het rapport ‘Jongeren, Sociale Media en Nieuws, een blik op de toekomst van het nieuws’, staat een sombere blik over de band die jongeren hebben met traditionele nieuwsmerken en het gebruik ervan. 

Jongeren (16-14 jaar) zien vooral het nieuws ‘voorbijkomen’ op Instagram, TikTok en YouTube. Berichten over wat er in de wereld gebeurt, worden door algoritmes in hun tijdlijnen geduwd, of ze krijgen het doorgestuurd van vrienden, familie en bekenden. Ook zien ze nieuws voorbijkomen op social media omdat ze de accounts volgen van NOS Stories, NOS op 3, of van een relatief nieuw fenomeen: de nieuws-influencers. Dat zijn accounts van social media gebruikers die dagelijks het belangrijkste nieuws ‘vertalen’ naar formats die het goed doen op social media. Uit het rapport blijkt dat de band van jongeren met traditionele nieuwsmerken slecht is.

In deze podcast praten Carolien Vader van Bladendokter en onderzoeker Karin Schut over het onderzoek. Schut vertelt over het onderzoek en duidt het gedrag van jonge mediagebruikers in relatie tot het nieuws. Ook zet ze dit gedrag af tegen het nieuws-dieet van ‘oudere’ media gebruikers van 40 tot 65 jaar.
In het onderzoek zijn ook mediamakers ondervraagt over de inzet van hun social media kanalen. En dat blijkt moeilijk. Traditionele nieuwsmerken zien maar beperkt de verdienmodellen in de inzet van social media. Hun focus ligt vooral op het vullen van de krant, de nieuwssites en -apps. In de podcast praten Schut en Vader over de aanbevelingen van het Commissariaat voor de Media. Die gaan vooral over het opbouwen van een duurzame relatie met jonge nieuwsconsumenten, het breken met huidige genre-conventies en het reguleren van de grote tech bedrijven die zo’n grote rol spelen in de distributie van het nieuws.

Beluister de podcast via de player hierboven en lees de analyse van het rapport: Jongeren, Social Media en Nieuws, een blik op de toekomst van het nieuws.

2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: onderzoeker Karin Schut over jongeren en nieuws”