Podcast: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD

Jaap van Zessen is chef digitaal van het AD

Jaap van Zessen is chef Digitaal bij het AD. Hij heeft met zijn plannen van het AD het grootste online medium van Nederland gemaakt. Een digitale transformatie van jewelste. Over deze plannen vertelt hij in de podcast van Bladendokter.

In gesprek met Carolien Vader vertelt Jaap van Zessen over de strategie van online first, over de kracht van Facebook en over segmentatie. Zo heeft het AD tientallen verschillende Facebookpagina’s. Waarom? Om zoveel mogelijk verhalen de kans te geven via social media een publiek te gunnen. En op basis van het gedrag van het publiek, wordt ook bepaald hoe de homepage van de krant wordt ingericht.

Data heeft dus een hele belangrijke positie in de online strategie van de krant. En dat vraagt van veel journalisten een hele andere kijk op werken. De digitale transitie heeft Van Zessen zelf ook meegemaakt op de redactie. Als de stille jongen die in een hoekje van de redactieruimte ‘iets met social media’ doet tot sparringpartner van de hoofdredactie. En belangrijke adviseur van journalisten in antwoord op de vraag: wanneer is content succesvol?

Belangrijke vraag: Hoe heeft Van Zessen de redactie meegekregen? Dat vertelt Van Zessen in deze editie van de podcast ‘Komt een Blad bij de Dokter’.

Jaap van Zessen (37) werkt nu 5 jaar bij het Algemeen Dagblad. Hij is binnengekomen als social media analist maakt in 2017 de stap naar chef Digitaal van AD.nl. Hiervoor was hij werkzaam als social media analist voor bedrijven als Buzzcapture en the Social Embassy.

Deze aflevering is mede mogelijk gemaakt door Readly. Mat ruim 5000 bladen in een app is Readly de Spotify van tijdschriften. Probeer nu een maand gratis.

2021
#44: Podcast over nieuwsbrieven
#43: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.