Podcast: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek

Laurens Vreekamp schreef het boek The Art of Ai over Ai in de media en journalistiek

Technologie verandert onze samenleving. Ook in de media en de journalistiek doen Artificiële intelligentie (AI) en Machine Learning hun intrede. Kunnen computers een deel van de creativiteit in ons vak overnemen? Het antwoord is ja. Daarover schreef Laurens Vreekamp, samen met Marlies van der Wees het boek: The Art of AI.

AI is een hot topic. De mogelijkheden zijn eindeloos en via machine learning wordt technologie ook steeds slimmer. AI is een verzamelnaam voor tools die op sommige redacties al wordt gebruikt om tekst en illustraties te genereren, om onderzoeksjournalistiek te vergemakkelijken, om lezersreacties te modereren en om beter te voorspellen wat lezers willen lezen. Dit zijn maar een paar voorbeelden van creatieve intelligentie die computers voor hun rekening kunnen nemen.

Podcast over AI in media

In deze podcast praten Carolien Vader van Bladendokter.nl en Laurens Vreekamp, auteur van The Art of AI, over AI in de dagelijkse praktijk van de mediamaker en journalist. Over de kansen en de valkuilen van artificiële intelligentie en machine learning. En over de vraag of en in welke mate computers sommige redactionele werkzaamheden zullen overnemen.

De journalistiek digitaliseert

Ook als je geen verstand hebt van computers, algoritmes of programmeren is deze podcast goed om te luisteren. Laurens Vreekamp legt op een zeer laagdrempelige manier uit hoe AI mediamakers en journalisten in hun dagelijkse werk kunnen ondersteunen en welke aspecten van de media en journalistiek steeds verder digitaliseren. Deze podcast geeft luisteraars een goed beeld van hoe ons vak zich in de toekomst zal ontwikkelen, in relatie tot de voortdurende digitalisering.

Praktische tools voor redacties

In de podcast noemt Laurens Vreekamp veel voorbeelden van tools, die nu voor journalisten en mediamakers (soms zelfs gratis) beschikbaar zijn. Alle voorbeelden komen uit zijn boek The Art of AI, een praktische en toegankelijke introductie in machine learning en kunstmatige intelligentie.

Over Laurens Vreekamp

Laurens Vreekamp is oprichter van Future Journalism Today, een organisatie die veel lezingen en trainingen verzorgd op het gebied van AI in de media. Voorheen was hij teaching fellow bij Google News Lab. Hij is auteur van Art of AI een boek over AI in media dat deze week is verschenen.

The Art of AI Laurens Vreekamp

Het boek: The Art of AI

The Art of AI – een praktische introductie in Machine learning voor mediamakers. Het boek biedt een overzicht en uitleg van meer dan zeventig applicaties die redacties assisteren bij de verschillende fasen van creatieve producties. Het boek bevat bovendien twaalf interviews met AI-pioniers uit de creatieve industrie.
Bestel: The Art of AI

2024
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek”