Podcast: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier

Eind oktober vierde Elsevier z’n 75-jarig bestaan. 2020 is voor het merk niet alleen een feestelijk jaar, maar ook het jaar waarin er veel voor het merk is veranderd.

Dit jaar neemt Elsevier afscheid van de bekende naam. Vanaf 1 december 2020 heet het opinieblad: EW. In de podcast gaat Carolien Vader van Bladendokter in gesprek met Arendo Joustra, hoofdredacteur van Elsevier en uitgever Erwin van Luit over de toekomst van het opinieblad. De naamsverandering wordt besproken, net als de positionering van het tijdschrift en het onderscheidend vermogen van EW. Zeker in een medialandschap waarin iedereen z’n opinie over talloze kanalen kan ventileren.

Ambities voor groei

Uit een eerder interview met van Luit blijkt dat de doelgroep van Elsevier vergrijsd. EW is bezig met een verjongingsslag om ook relevant te blijven voor een jongere generatie lezers. In de podcast vertellen Joustra en Van Luit over hun ambities voor groei. In januari start EW met een platform voor jong talent.

Over Elsevier

De eerste editie van het weekblad verscheen 75 jaar geleden, op 27 oktober 1945. Elsevier groeide na de oorlog van 40.000 naar bijna 140.000 abonnees in het begin van deze eeuw. Met een oplage van zo’n 60.000 in 2020 is Elsevier nog steeds het grootste opinieblad van Nederland. De doelgroep waar het merk zich op richt zijn hoger opgeleide lezers.

Over Arendo Joustra

Arendo Joustra (1957) is werkzaam als Nederlandse journalist en schrijver en is al bijna 21 jaar de hoofdredacteur van Elsevier. Hij startte zijn journalistieke carrière O bij de Volkskrant en werkt sinds 1989 bij Elsevier, eerst als politiek correspondent vanuit Brussel, later als adjunct-hoofdredacteur. Joustra was daarnaast voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren, zat in de Raad van Toezicht van het Instituut voor Beeld en Geluid en zat in het bestuur van het Lucas-Ooms Fonds.

Over Erwin van Luit

Erwin van Luit (1970) is sinds 2017 de CEO van de uitgeverij New Skool Media, de uitgever die alle special interest titels van Sanoma overnam. Daarnaast is hij CEO van One Business, de uitgeverij waar EW onder valt. Eerder werkte hij als publishing director en managing director bij Reed Business Information.

2021
#44: Podcast over nieuwsbrieven
#43: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.