Podcast: Media in 2030

Mediagedrag verandert voortdurend. In de afgelopen 20 jaar zijn oplages gedaald en advertentiebudgetten verschoven van traditionele mediakanalen naar digitale. Als we nog eens 10 jaar verder kijken, dan ziet het medialandschap er weer heel anders uit. Dan begeven we ons wellicht in de metaverse en zet de digitalisering van de media steeds verder door.

Peter Wiegman, van Het Media Loket, deed onderzoek naar media in 2030 en daar schreef hij een rapport over, getiteld: Media 2030, een verkennende studie naar het mediagedrag in 2030. De visie op de mediaconsumptie in 2030 is gebaseerd op een combinatie van een de analyse van mediadata en tien expertinterviews.

Volgens het rapport zal de lineaire kijk- en luistertijd verder afnemen richting 2030, gaan tv- en radiozenders verdwijnen en neemt het aantal printtitels af. Echt opbeurend leesvoer voor traditionele uitgevers is het niet. Het omzetaandeel van de adverteerder zal door het afnemen van de schaalgrootte bij traditionele media sterk dalen. De mediaconsument zal steeds belangrijker moeten worden als financier van de content. Groei zal alleen plaatsvinden bij digitale mediaconsumptie en dat komt vooral doordat ook de oudere doelgroep traditionele media verruilen voor digitale.

Wiegman maakte – in de research naar dit rapport – een reis door het medialandschap van afgelopen en komende decennia. En hierover gaat hij in discussie met Carolien Vader van Bladendokter. Het rapport Media 2030 is aanbevelenswaardige vakliteratuur voor iedereen die werkzaam is in de media. Het bevat goede inzichten in de verschuivingen die al jaren plaatsvinden in de media en ook de komende jaren zullen doorzetten. En daar kun je als mediamaker en uitgever zeker je voordeel mee doen. Het rapport kun je downloaden op: media2030.nl

2021
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.