Podcast: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

podcast ward wijndelts

Van een week- naar een maandblad. Van print naar digital first. En afgelopen januari kwam er een einde aan het vaste dienstverband van 9 redactieleden. Vrij Nederland gaat in de toekomst samenwerken met vaste freelance redacteuren. Daarover praat Carolien Vader van Bladendokter met Ward Wijdelts, hoofdredacteur van Vrij Nederland.

Wijdelts werd 3 jaar geleden hoofdredacteur van Vrij Nederland. Een blad met een rijk verleden en een onzekere toekomst. Waar het weekblad in de jaren zeventig nog 170.000 abonnees had, was de teller inmiddels gezakt naar 20.000.

Aan Wijndelts de schone taak om aan de krimp een einde te maken. Hoe hij dat doet, en welke koers Vrij Nederland gaat varen in deze zoektocht naar relevantie, dat bespreken we in deze aflevering van de podcast: Komt een blad bij de dokter.

#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.