Podcast over nieuwsbrieven

Good old e-mail is dan misschien al 25 jaar oud, in dit dynamische medialandschap staat de nieuwsbrief in hernieuwde belangstelling. Logisch: het is een hele goede manier om doelgroepen te bereiken en om relaties te bouwen, buiten de machtige algoritmes van Google en Facebook om. En bovendien is het een stuk efficiënter en goedkoper dan bijvoorbeeld print.

De meeste mediamerken hebben dus ook één of meerdere nieuwsbrieven. Maar ook steeds meer journalisten, schrijver, en influencers starten hun eigen nieuwsbrieven en worden daarmee uitgever van hun eigen verhalen. En dat kan interessant zijn, zeker als je een betaalde abonnement aanbiedt. Dat is een trend die zich nu aan het ontwikkelen is in Amerika. Zal deze overwaaien naar Nederland? Nu er allerlei nieuwsbrief platforms als paddenstoelen uit de grond schieten, zoals Substack en Revue, zal e-mail als kanaal een steeds grotere positie krijgen in dit medialandschap? En zal dat consequenties hebben voor bijvoorbeeld de positie van print?

Al deze vragen en meer bespreken we in deze podcast over e-mail. Dat doen we in gesprek met e-mail expert en digitaal strateeg Frank Meeuwsen, Content Lead bij Kaliber Studio in Utrecht. En verder bellen we met drie nieuwsbrief makers.

In de podcast bespreken we ook tips over hoe je een goede nieuwsbrief lanceert, welke kansen er liggen voor segmentatie en marketing automation en hoe je als uitgever de nieuwsbrief kunt inpassen in je kanaalstrategie.

Ben je op zoek naar een abonnement op inspirerende nieuwsbrieven? Kijk dan op de collectie die Frank Meeuwsen maakte van honderden inspirerende en markante e-mailmerken: Thanks for Subscribing – https://thanksforsubscribing.app

In de podcast worden de volgende nieuwsbrieven getipt:

Internationale nieuwsbrieven

Nederlandse nieuwsbrieven (over media)

Lees ook dit artikel van Frank Meeuwsen over soorten nieuwsbrieven.

Photo by Mathyas Kurmann on Unsplash

2021
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.