Podcast: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

Marscha Krouwel Hearst

Marscha Krouwel nam 2 jaar geleden de leiding van Hearst Netherlands over van Luc van Os. In die tijd is er veel veranderd. Er is een reorganisatie doorgevoerd en er zijn nieuwe verdienmodellen ontwikkeld. Hoe gaat het nu met Hearst en wat zijn de plannen voor dit komende jaar?

In deze podcast gaat Marscha Krouwel in gesprek met Carolien Vader van Bladendokter over de reorganisatie en de nieuwe bedrijfskoers van Hearst Netherlands. Toen Krouwel aantrad als country manager had zij de reorganisatie – zoals die nu is – al voor ogen. De keuze om sommige titels af te stoten en anderen uit te bouwen stond daarbij centraal. Er is kritisch gekeken naar de levensvatbaarheid en toekomstbestendigheid van merken. Krouwel vertelt dat vooral het uitbouwen van digitale proposities een focus kreeg.

Reorganisatie: 7 titels weg

Hearst Netherlands gaf 20 magazinemerken uit, waarvan er sommige elkaar beconcurreerden. Ze vertelt in de podcast hoe de keuze is ontstaan om door te gaan met onder andere Harper’s Bazaar, Elle, Cosmopolitan, JAN, Women’s Health en te stoppen met bijvoorbeeld Glamour en Vogue. Ook vertelt ze wat de plannen zijn voor de uitbreiding van de merken. Van de business Club van Harper’s Bazaar, tot digitale cursus voor Runner’s World en Bicycling. Media 2022 worden paywalls gelanceerd voor Quest en Quote.

Marscha Krouwel deelt in deze aflevering haar strategie voor de komende jaren. De focus bij Hearst Netherlands is komen te liggen op het uitbreiden van digitale verdienmodellen. Data analyse en data verrijking spelen daarbij een grote rol. In al deze beslissingen wordt de lezer steeds centraal gezet. En dat heeft de uitgever tot nog toe geen windeieren gelegd. Na een lange periode van investeren, met onder andere de overname van G+J, de bouw van een nieuw hoofdkantoor en de grondige reorganisatie, schrijft Hearst weer zwarte cijfers. Meer over de turn around van Hearst beluister je via de podcast.

Over Marscha Krouwel

Krouwel werkt al 25 jaar bij verschillende tijdschriftuitgevers. Ze startte haar carrière als marketing manager bij Audax. Ze werd marketing director bij achtereenvolgens Audax, Hachette Filipacchi Media en Hearst. Ze werkte tussen 2013 en 2020 als Publishing Group Director of the Women’s Brands bij Hearst Netherlands en nam in januari 2020 de leiding over van Luc van Os als Country Manager Hearst Netherlands.

2022
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst”