Podcast Berry Punt van Nielsen over de advertentiemarkt in Nederland

Berry Punt in de podcast van Bladendokter over bruto mediabestedingen in 2023

Nederlandse adverteerders besteedden in 2023 minder reclamebudgetten aan magazines. Ook tv verdiende als kanaal minder advertentie-inkomsten. Terwijl de inkomsten voor dagbladen weer stabiel bleven en voor online mediamerken zelfs stegen. Ook de vakbladen deden het beter dan in 2022.

In deze editie van de Bladendokter podcast bespreken we hoe en waar adverteerders hun geld spenderen en welke korte en lange termijn trends de inkomsten van uitgevers beïnvloeden. Berry Punt, marketing manager bij Nielsen, doet al jaren onderzoek naar de cijfers over de bruto mediabestedingen van adverteerders in Nederlandse media.

7 miljard aan advertentie-inkomsten

In totaal geven adverteerders ongeveer 7 miljard euro uit aan reclame. Dit bedrag schommelt jaar in jaar uit. Berry Punt legt uit dat bepaalde zaken invloed uitoefenen op het uitgavepatroon van adverteerders en dus de advertentie-inkomsten van uitgevers. In jaren dat er grote sportevenementen zijn, zijn de bruto mediabestedingen hoger en tijdens de corona-jaren waren ze weer lager.

5% daling in 2023van bruto mediabesteding

In 2023 daalden de bruto mediabestedingen met 5%. Dat heeft met de kleine recessie te maken die de eerste kwartalen van 2023 trof. Volgens Punt houden adverteerders in deze tijden hun hand op de knip. Maar los van deze korte ups-and-downs zijn er ook lange termijn ontwikkelingen. Deze volgen het veranderende medialandschap.

Minder magazine-advertenties door ontlezing

Zo zijn magazines in de afgelopen jaren de helft van hun advertentie-inkomsten kwijt geraakt. Dat geldt overigens niet voor alle soorten magazine. Huis-,Tuin-, en doe-het-zelf magazines verdienden het afgelopen jaar 4% meer dan in 2014. Sportmagazines gingen er de afgelopen 10 jaar met 79% op achteruit.
Volgens Berry Punt van Nielsen is de daling van advertentie-inkomsten voor magazines een logische gevolg van de ontlezing in Nederland.

Luister naar het gehele gesprek via: Spotify (vergeet je niet te abonneren) Of via de player hierboven.

In de podcast verwijzen we geregeld naar grafieken en tabellen. Deze vind je in het artikel hieronder:

Publieksbladen verliezen advertentie inkomsten, vaktijdschriften verdienen meer

2024
#63: Irene Smit over de internationale groei van Flow
#62: Onderzoeker Karin Schut over het mediagebruik van jongeren
#61: Berry Punt van Nielsen over advertentiemarkt in Nederland
#60: Bram Mullink over de nieuwe strategie van Quest
#59: Erwin Blom over Artificiële Intelligentie in de media

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast Berry Punt van Nielsen over de advertentiemarkt in Nederland”