Podcast: DPG heeft nieuwe verdienmodellen voor special interest merken

Koen Crijns en Hilde Tholen dan DPG Special Interest Media

DPG Media is druk met de ontwikkeling van een nieuwe commerciële strategie voor de zogeheten special interest merken. Dat zijn Ouders van NU, Autoweek, vt wonen, Tweakers en Hardware info. De focus ligt op het verhogen van het online bereik en de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen in samenwerking met adverteerders.

De strategie van DPG Special Interest Media wordt intern samengevat met drie C’s: Content, Community en Conversie. Vooral dat laatste slaat op de ontwikkeling van verdienmodellen, in samenwerking met adverteerders. Begrippen zoals contextual advertising, affiliate marketing en branded content, spelen hierbij een rol.

Podcast met Hilde Tholen en Koen Crijns van DPG

In deze podcast praat Carolien Vader van Bladendokter met Hilde Tholen, hoofdredacteur Ouders van Nu en Koen Crijns, adjunct directeur Special Interest Media bij DPG Media. Het gesprek gaat over de manier waarop titels als Ouders van NU, vt wonen, Autoweek en Tweakers hun online bereik verzilveren.

Contextual Advertising en Branded Content

Bij DPG Special Interest Media is er gekozen om niet afhankelijk te zijn van inkomsten uit abonnementen. De platforms trekken miljoenen bezoekers en de adverteerders krijgen de kans om zich op hele specifieke doelgroepen te richten, bijvoorbeeld via branded content en contextual advertising. Daarmee wordt de online advertentie afgestemd op de inhoud van de redactionele pagina’s.

Affiliate Marketingbij DPG

Een andere strategie is affiliate marketing. Content wordt verrijkt met e-commerce links en daar verdient DPG media aan. Deze links staan bijvoorbeeld in product tests op Ouders van Nu of in lijsten met prijsvergelijkingen op Tweakers. Het is een service naar lezers toe om bij het beschrijven van producten gebruikers van de sites ook de koop-link te geven. Bij Ouders van Nu zijn inkomsten uit affiliate marketing afgelopen jaar met 23% gestegen en wordt er bijna een half miljoen euro per jaar mee verdiend.

Luister de podcast

In de podcast legt Hilde Tholen, hoofdredacteur van Ouders van Nu, uit de redactie een digital first strategie heeft ontwikkeld om het bereik naar de site te vergoten naar 9,5 miljoen pageviews per maand. Ook vertelt ze hoe redacteuren betrokken zijn bij affiliate marketing-activiteiten en actief meewerken aan branded content. Koen Crijns, adjunct directeur Special Interest Media bij DPG vertelt over de keuzes die gemaakt zijn bij vt wonen, Autoweek en Tweakers.

2023
#58: Debby Nobel en Denise Cornelisse over &C
#57: Karin Swerink over 20 jaar LINDA., de successen en de nieuwe koers
#56: Elger van der Wel over het veranderend medialandschap en het einde van de clickbait
#55: Edwin van Luit over Roularta en de lancering van een nieuwe all-you-can-read-app
#54: Jildou van der Bijl over haar afscheid bij LINDA.
#53: DPG Special Interest Media over nieuwe verdienmodellen

2022
#52: Helene van Santen over Margriet
#51: Carolien Vader en Jonas Nouwen over kanaalstrategie
#50: Laurens Vreekamp over AI in media en journalistiek
#49: Janice Deul over diversiteit en inclusie in media
#48: Marscha Krouwel over de strategie van Hearst

2021
#47: Peter Wiegman over Media in 2030
#46: Irene de Bel over linda.nl
#45: Podcast over nieuwsbrieven
#44: Jaap van Zessen over de digitale groei van het AD
#43: Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellen
#42: Hoe blijf je als mediamerk relevant?
#41: Helene van Santen over Kek Mama

2020
#40: Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier
#39: Readly over de digitalisering van tijdschriften
#38: Tonie Broekhuijsen over Propaganda
#37: Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the Money
#36: Rinke Tjepkema over het September nummer van Vogue
#35: Helene Delhaas over de restyle van Margriet
#34: Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptie
#33: Madeleijn van den Nieuwenhuizen over inclusiviteit in de media
#32: Jeremy Leslie over de liefde voor magazines
#31: Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij Nederland

2019
#30: Edwin Reinerie over de doorstart van Winq
#29: Gert-Jaap Hoekman over Nu.nl
#28: Sterre van Leer over Psychologie Magazine
#27: Joan Lommen over 85 jaar Donald Duck
#26: Carolien Vader over haar nieuwe boek: Content Playbook
#25: Een podcast met Erwin van Luit over Elsevier en New Skool Media.

2018
#24: Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine Modderman.
#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.

2017
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.

2016
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

0 replies on “Podcast: DPG heeft nieuwe verdienmodellen voor special interest merken”